20 nye år med kø

– Hadeland, Toten og Gjøvik kan avlaste noe av presset i Oslo og på Romerike, dersom kollektivtilbudet og veiutbygging prioriteres, hevder Ketil Kjenseth, fylkesleder og stortingskandidat i Oppland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Ketil Kjenseth

Foto: Ole Morten Melgård

De neste 15-20 årene forventes det en befolkningsvekst i Norge på rundt 1 million. Om lag 400 000 av disse forventes å bosette seg i Oslo og Akershus samt en stor andel i Osloregionen for øvrig.

– Men dessverre ser vi en regjering som planlegger for 20 nye år med kø på Rv 4 gjennom Nittedal og Groruddalen og som synes 60 km/t er greit nok på Gjøvikbanen i minst 20 år til. Det blir kø, kø og atter kø, både i Oslo, Akershus og Oppland

Et nytt krysningsspor til over 116 mill kr ligger ubrukt på Jensrud nord for Hakadal på Gjøvikbanen.
– Det er helt uvisst når det kan tas i bruk. Dette viser hvor hjelpeløs denne regjeringen er, sier Kjenseth. Rett før sommerferien kom regjeringens forslag til løsning på den årelange striden om utbygging av Rv 4 gjennom Nittedal. Forslaget innebærer ikke ny trasé, men kun en utbedring av dagens 2-felt.

Kjenseth oppfordrer regjeringen til å gå en ny runde med seg selv for å tenke transportkorridor inn og ut av Oslo også til Vest-Oppland og ikke bare til Hamar, Follo og Drammen.
– En slik korridor er svært viktig for næringslivet i Vest-Oppland og for å sikre tilgang på arbeidskraft og bosetting i regionen, sier Kjenseth.

Han er gald for at Marit Arnstad har sagt ja til å ta seg en tur med Gjøvikbanen den 30. oktober.
– Jeg håper hun ser at dette er en viktig jernbane for Hadeland, Toten og Gjøvik, men også for Akerhus og Oslo. Arnstad og regjeringen har sagt de vil vudere å bruke bompenger på vei til å finansiere kolletivtiltak. Gjøvikbanen og Rv 4 byr på en unik mulighet til å teste ut nettopp dette, sier Kjenseth og føyer til at det i tillegg kan kombineres med offentlig-privat samarbeid (OPS).

Men Kjenseth og Oppland Venstre frykter at det kommer lite handling ut av statsrådens besøk og regjeringens evner. Han viser til at de har vært imot konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen og lite villige til å vurdere nye samarbeidsformer og finansiering av samferdselsutbygging.
– Vi har derfor invitert våre egen Ola Elvestuen, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, på besøk. Oslo kommune er den suverernt største samferdselsaktøren i landet. De er derfor viktg å ha med på laget for å sette både Gjøvikbanen og Rv 4 på kartet nasjonalt, sier Kjenseth.

Mann som sykler med buss i bakgrunnen

Foto: Lisensiert fra BizArt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**