Lørenskogmodellen

Venstre mener at fysisk aktivitet blant ungdommer i løpet av tidlig ettermiddag er et stort pluss innen forebyggende helsearbeid og leverte et motforslag til rådmannens forslag i saken om Lørenskogmodellen i kommunestyremøtet 26.september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Hva er Lørenskogmodellen?
Løreskogmodellen er et frivillig tilbud om morgengym på ungdomsskolen, med påfølgende frokost. Aktivitetstilbudet er variert, og instruktørene er både lærere, elever og eksterne folk fra ulike idretter.

Lørenskogmodellen bygger på tre grunnpilarer:
1) Grunntrening
2) Riktig kosthold
3) Leksehjelp
Hensikten er at alle barn som deltar, skal få dekket behovet for grunntrening i løpet av en skoleuke gjennom hele skoleåret. Ved siden av grunntreningen skal deltakerne få tilbud om servering av mat i forbindelse med gjennomført trening. Videre skal alle barn få tilbud om leksehjelp med nødvendig hjelp.

[KILDE: http://www.hammer.skole.lorenskog.no/index.php?pageID=524]

Bjørn Ivar Gran er Venstres gruppeleder i kommunestyret og sterk forkjemper for idrett og helse

Til kommunestyremøtet 26.sept 2012;
Sak 110/12 Lørenskogmodellen

Motforslag fremmet av Venstre:

Pkt 1. Som rådmannens forslag.
Pkt 2. De lokale tiltakene skal fokusere på fysisk aktivitet i tidsrommet etter skoleslutt.
Pkt 3. Tiltaket koordineres ved den enkelte skole, og en sentral administrativ koordinering utgår.
Pkt. 4 Det skal utarbeides et belønningssystem til de skolene som klarer å skape stor aktivitet. Stor aktivitet blant unge inaktive skal vektlegges særlig.

Begrunnelsen er at dagens praksis ikke fungerer lenger. Det er synkende oppslutning blant elever om tiltaket, og det er synkende engasjement blant skolen og blant foreldre. Da må en spisse tilbudet, og se på hva som er viktigst. Samtidig må en gi incentiv til de skolene som ønsker/orker å ta tak i Lørenskogmodellen, selv om det ikke er skolenes primæroppgave.

Venstre mener at fysisk aktivitet i tiden fra 1400-1600 er den beste for å ha en mulighet til å rekruttere de elevene som virkelig trenger et slikt tilbud. Jmf. satsningen på folkehelse i kommunen, og med den vissheten om at de unges aktivitetsnivå er ekstremt ulik, så handler det om å treffe tiltak som motiverer de inaktive.

Lykke til med jobben, og Venstre ønsker å premiere de skolene som gjør et slikt forsøk og som får det til!

Bjørn I. Gran,
gruppeleder i kommunestyret for Venstre