Venstre støtter Miljøpartiet De Grønnes forslag om å søke Fairtrade-status

Miljøpartiet de Grønne har fremmet en sak for Fylkestinget om at Oppland fylkeskommune bør søke status som Fairtrade-fylke. Fylkesrådmannens forslag til vedtak avviser forslaget med begrunnelsen at ingen av kommunene i fylket er godkjente Fairtrade-kommuner – selv om flere har søknader i gang, og at 30% må være godkjente innen oppstartstidspunktet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fairtrademerket

Foto: Fairtrade

Venstre foreslo at Oppland fylkeskommune skulle søke om Fairtrade-status. Å kunne vise til en slik status vil virkelig vise at fylkeskommunen er seg sitt samfunnsansvar bevisst når det gjelder å stille krav om etisk handel og lønns- og arbeidsforhold når leverandører velges og innkjøp foretas. Status som Fairtrade-fylke ville også bidra positivt inn mot Oppland fylkeskommunes omdømme.

Oppland Venstre ønsker status som fairtradefylke. Her ved Helga Feste Hunter

Foto: Privat

Venstre foreslo også at fylkeskommunen – i stedet for passivt å registrere at ingen av kommunene hadde slik status – skulle ta kontakt med de som allerede var i gang med søknadene og slik bidra til at det ble fortgang i arbeidet. Det at fylkeskommunen går foran med et positivt eksempel ville kunne gi positive ringvirkninger mot resten av kommunene i fylket.

Forslaget ble dessverre nedstemt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**