Hjelp de unge inn på arbeidsmarkedet!

En av de store utfordringene vi som samfunn står overfor nå, er unge mennesker som ikke kommer inn på arbeidsmarkedet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kommunen må gå foran som et godt eksempel!

Et stadig mer krevende og komplekst arbeidsliv, og en fjerning av enklere rutinepreget arbeid, gjør at noen ikke finner arbeid som passer. Det brukes betydelige summer på arbeidsmarkestiltak i NAV, men dette tenderer mot en maskering av ufrivillig arbeidsledighet. Målet er ikke å ha mennesker på tiltak, men å få dem ut i ordinært arbeidsliv. Da må arbeidsgivere tilby arbeid, og kommunen er ikke noe unntak. Tvertimot må kommunen gå foran som et godt eksempel.

Venstre foreslår at Lørenskog kommune organiserer enkelte oppgaver slik at de kan løses av mennesker med nedsatt arbeidskapasitet eller som trenger noe tilrettelegging. Slike stillinger skal utlyses minimum i NAV-systemet. For å sette trykk på dette, har Venstre foreslått at administrasjonen rapporterer status til kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**