Grønt, nytt (skatte)år!

Venstre vil ha mer skatt på helse- og miljøskadelig adferd og mindre skatt på arbeid. For 2013 har vi foreslått en omlegging fra rød til grønn skatt på om lag 9 mrd kr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skatter og avgifter er et viktig politisk virkemiddel for å styre adferd. Fra valget i 2005 har dagens Ap/Sp/SV-regjering lagt om skatter og avgifter for lusne 1,5 mrd kr, i en periode hvor skatte- og oljeinntekter til staten har vokst med nesten 400 mrd kr. På sju har de ikke villet noe annet enn å gjøre ting som før. Vi har en regjering i "Standby"-modus.

Privatøkonomi
Ett av Venstres forslag for 2013 er å gi skattefradrag på inntil 50 000 kr for å redusere strømforbruk i egen bolig. Det kan gå til etterisolering, ny og mer effektiv vedovn, varmepumpe — eller solcellepanel. Vi vil også innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalt månedskort på kollektivtransport. Vi vil øke minstefradraget i lønnsinntekten med 5 prosent — til 45 prosent, øke personfradraget i skatteklasse 1 og for enslige forsørgere og vi vil øke innslagspunktet for toppskatt til 525 000 kr. Vi vil at du skal kunne spare 40 000 kr skattefritt i egen pensjonsspareordning (mot dagens 25 000). Er du mellom 15 og 33 år (BSU) vil vi at du skal kunne spare opp 300 000 kr i denne ordningen (mot dagens 150 000) og la deg spare mer hver år ved blant annet å heve satsen for skattefradrag fra dagens 20 til 28 prosent.

Når boligprisene de siste årene har steget med 7-9 prosent per år og prognosene tyder på fortsatt samme vekst, skulle det bare mangle at BSU-ordningen reguleres i takt med boligprisene. Regjeringen krever mer egenkapital ved kjøp av bolig, men stimulerer ikke til mer sparing. Det samme gjelder for pensjonssparing, hvor dagens tak på 25 000 kr har stått bom stille under dagens regjering.

Formuesskatt og arveavgift
Venstre vil at nordmenn som vil investere og eie i Norge skal få like gode vilkår som staten og utenlandske eiere. Det skulle da bare mangle. Derfor vil vi øke bunnfradraget i formuesskatten med 130 000 kr til totalt 1 mill kr og gjeninnføre en aksjerabatt med 10%
i formuesbeskatning av aksjer. Når det gjelder arveavgiften, vil vi rett og slett avvikle hele avgiften. Med dagens satser har mange ikke råd til å overta eiendom eller en bedrift som har vært i familiens eie i generasjoner.

Nærngsliv
Ett av Venstres forslag her, for å stimulere til flere nye bedrifter, er å gi fritak for arbeidsgiveravgiften for bedrifter med inntil 5 ansatte de første 3 årene. Videre vil vi frita lærlinger for arbeidsgiveravgift. Vi vil også ha "grønne" avskrivningssatser for investeringer med klimaeffekt eller som reduserer el-forbruk. I tillegg kommer styrking av SkatteFUNN og innføring av en KapitalFUNN-ordning og bedring av sosiale rettigheter for selvstendig næringsdrivende.

Vi gjør valget enkelt for deg. Vil du ha en større og rikere stat, basert på mer skatt fra ditt arbeid — så stem standby. Vil du ha en mindre og mer effektiv stat, som tørr å overlate mer til dine grønne vaner og setter folk først — så stem Venstre.

Jeg ønsker deg et riktig grønt, nytt år!
Ketil Kjenseth, fylkesleder i Oppland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**