Venstre skeptisk til svulmende turnhall-prosjekt

– Politikerne er fremdeles på planleggingsstadiet for turnhallen, men har med sine svulmende ekstravaganza allerede overskredet budsjettrammene, påpeker Bjørn Ivar Gran, gruppeleder for Venstre i Lørenskog kommunestyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Formannskapet 23.1 Sak 5/13
Turnhall ved Lørenskoghallen

Nytt punkt 2 til rådmanns forslag til vedtak:

FS ber rådmann særlig vektlegge i prosjekteringsfasen nødvendige tilpasninger av skisseforslag 3, (ny setning) for å fokusere på mest mulig aktivitetsareal for estetiske idretter, innenfor bevilget budsjettramme.

Venstre har i den lange saksprosessen vært med på å fastsette lokalisering til Lørenskoghallen. Det er et egnet område for samlokalisering av ulike idrettsfasiliteter, et område og bygninger som vil være i stor bruk på på dagtid av skolen og av frivillig idrett på kveldstid.
Venstre har hele tiden fremhevet at fokuset skal være på å skape gode treningsbetingelser for estetiske idretter, både turn, dans, cheerleading og andre. Samtidig har vi vært opptatt av å få et økonomisk rimelig og fornuftig prosjekt.

De politiske bestillingene slik saken står i dag er altfor sprikende til at administrasjonen skal klare å gjøre en god saksforberedelse. Det er fokusert på aktivitetsflater, det er fokusert på særlige tekniske installasjoner i bygget, det er fokusert på kontorlokaliteter for idrettslagene, på utstyrsrom for skolen, for spinningrom og ikke minst på ekstra garderobekapasitet for både brukerne til turnanlegget og for fotballspillerne. Det er også blitt fokusert på utendørs vei mellom hallene, mellom hallene og fotballbanen. Disse forholdene blir bare poengtert av politikerne som viktige. De blir ikke gitt en tydelig prioritering.
Nå er det viktig å få til en prioritering av det som er viktig. Det er viktig å understreke at vi allerede har overskredet et budsjettestimat, og vi har ikke kommet lenger enn til et skisseforslag.

Felles eller separate ventilasjonsløsninger og ikke minst utfordringer knyttet til å bygge sammen et nytt bygg med et eksisterende bygg er krevende og kan by på økonomiske utfordringer vi ikke helt kjenner til. Når det gjelder garderobekapasitet synes vi det mangler en virkelighetsforståelse behovet. Unge i dag bruker garderoben i mye mindre grad enn tidligere. Det er kostbare areal, og sambruk av disse arealene må prioriteres.

Bjørn Ivar Gran, kommunestyrerepresentant Lørenskog Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**