Gratisprinsippet og likebehandling

Venstre vil være et talerør for gratisprinsippet i Lørenskog!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Danseforestilling på Lørenskog hus med lokale barn og ungdommer

Onsdag 23.01.2013 ble det i formannskapet i Lørenskog vedtatt, mot Venstres ønske, et skisseforslag til en ny turnhall ved dagens Lørenskoghall/vgs. Venstre ønsket på sin side en større aktivitetsflate enn bare turn, der også andre “estetiske idretter” (dans, cheerleading, osv.) er inkludert.

Venstre er opptatt av likebehandlig av kommunale aktører. Ikke alle klubber i kommunen nyter godt av det såkalte gratisprinsippet. Venstre ønsker å være et talerør for at alle idretter som kan komme inn under de betingelser som gjelder for gratisprinsippet, skal få et treningstilbud. Vi har derfor konsekvent valgt å bruke termen “anlegg for estetiske idretter”, da det er en kategorisering som favner meget bredt. Vi tror videre på at det vil være mye god synergi i at idretter med felles basis kan utvikle den nye hallen.

Medlemsmassen til organisasjonene som faller utenfor bruksområdet som de andre partiene definerer for “turnhallen”, er i stor grad jenter, og vi er særlig opptatt av å fremme ønsker fra idrettslag som klarer å motvirke frafall blant unge jenter i tenårene. I et folkehelseperspektiv er aktivitet og deltagelse i organisert idrett meget viktig. Venstre tror at tilgang på rimeligere/gratis trening i offentlige bygninger kan føre til et bredere og et rimeligere tilbud, og at dere derfor også vil ha mulighet til å rekruttere fra bredere befolkningsgrupper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**