Møte i regi av Hamar debattforum 29.1.13 HVORDAN BLI KVITT HELSEKØENE?

Inger Noer, lege og Venstres 3. kandidat fra Hedmark ved stortingsvalget, holdt følgende innlegg på Hamar 29. januar 2013 om ” Hvordan bli kvitt helsekøene” :

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

IngerNoer

Foto: Privat

For lite penger?
For dårlig styring?
Påregnelig ubalanse i et så stort system?
Hvis man som politiker vil gjøre det lett for seg, kan man løse ethvert problem med å bruke mer penger. Det gjør vi allerede. Vi bruker både MYE penger og MER penger. Vi ligger i Europa-toppen når det gjelder pengebruk til helsetjenester i forhold til kjøpekraften. Vi vil måtte fortsette å øke fordi vi blir flere eldre. Men hvis vi ikke begynner å jobbe annerledes, vil i framtida 2 av 3 som går ut av videregående skole måtte velge et helsefag og vi vil måtte bruke veldig mye mer av BNP enn knapt 10%, som vi bruker i dag.
Venstre er et moderne kunnskapsparti. Jeg tror vi har mye å gå på når det gjelder å:
– jobbe smartere
– organisere oss smartere
– samhandle smartere
Jobbe smartere:
arbeide kunnskapsbasert. Vi må drive med det som virker, og holde opp med det som ikke virker. Dette høres innlysende ut, men det er faktisk ikke så opplagt. Det trengs forskning og kunnskapsoppsummeringer, og det trengs vilje til å ta konsekvensene av det man finner. Det trengs mot til å vurdere nytten av ulike tiltak i forhold til kostnaden.

Hindre at folk havner i en helsekø: forebygge.

Jeg representerer et liberalt parti, så jeg tror ikke at hverken politikere eller helsepersonell kan være med folk i butikken eller hindre dem i å reise til Sverige og kjøpe røyk. Men jeg tror vi kan gjøre det lettvint og billig å velge sunt og tungvint og dyrt å velge usunt. Fjerne moms på frukt og grønt, uenig i FrPs ønske om lavere avgift på tobakk og alkohol.

Veldig mye forebygging foregår i kommunene: Strø, sklimatter, forebygge ulykker.
Tilrettelegge for at eldre folk kan være sammen, være aktive og kanskje oppleve at de er nyttige.
Møteplasser: En venn er helsebringende, man blir syk av å være ensom.
Få frivilligheten til å blomstre.

Frivillighet er en god ting både for den som hjelper og den som hjelpes.
Frivillighet er lim og mening, i tillegg til at det gjøres utrolig mye nyttig arbeid. Det lokalsamfunnet som får til frivillighet, utløser den sosiale kapitalen i sitt samfunn og er et bedre sted å leve.

Det er mange ubrukte muligheter når det gjelder teknologi. Mange kommuner tar nå i bruk omsorgsteknologi for å gjøre det mulig for folk å bo hjemme, og være aktive lenger. Telemedisin og annen bruk av teknologi kan gi store endringer i måten helsevesenet arbeider på.

Organisere oss smartere:
Styre i det store, slippe løs i det små.
Venstre er for å videreføre helseforetaksmodellen.
Men Stortinget bør ha overordnet styring:
Nasjonal helseplan, sykehusstruktur, total kostnad, prioritering. Definere et lokalsykehus.
Det bør være mulig å redusere byråkratiet i spesialisthelsetjenesten og frigjøre fagfolkene til å drive mer ed det de kan og vil: behandle pasienter.

Behandle folk på riktig nivå, sikre god kvalitet, god pris, ikke for langt å reise. Sentralisere det som må sentraliseres og desentralisere alt som kan desentraliseres.
Avtalespesialister: effektive og billige. Avtalespesialistene er en integrert del av de regionale helseforetakene. De må styres sånn passe: ikke så mye at de dras inn i det store byråkratiet, men man må sørge for at de følger opp vedtatte prioriteringer slik at de bidrar til å ta unna helsekøene. Det bør også være styring når det gjelder lokalisering, for de er spesielt nyttige der det er langt til sykehus.
Venstre har et udogmatisk forhold til private aktører. Det viktigste er at jobben blir gjort, ikke hvem som gjør den. Likevel må vi ha en helsetjeneste som i hovedsak er offentlig. I Innlandet f.eks. er det vanskelig å se for seg oppbygging av private sykehuse, vi har mer enn nok med å bli enige om hvor de offentlige skal ligge.
Venstre vil overføre mer ressurser fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten.
Venstre mener at vi bør ha færre og sterkere kommuner. En hel del oppgaver kan overføres til robuste og kompetente kommuner. Distriktsmedisinske sentra. DPS-er. Rusbehandling. Rehabilitering. Palliasjon/omsorg for døende.
Samhandle smartere:
IKT. “Løft”, “garanti”, samme for meg hvilke ord man bruker, men det må være mulig å lage et system som gjør at ulike deler av helsetjenesten kan snakke sammen elektronisk. Elektronisk kjernejournal.
Konklusjon: vi tror vi må bruke mer penger pga at det blir fler eldre. Men vi tror vi har mye å gå på når det gjelder å jobbe smartere, organisere oss smartere og samhandle smartere.
Venstre liker å omtale seg som et moderne kunnskapsparti som kan tilby nye ideer, nye løsninger. Vi er glade i velferdsstaten, men tror den må moderniseres. Vi er opptatt av å få mest mulig helsetjenester for pengene, mest mulig offentlig sektor. Mer overføring av oppgaver og penger til kommunene, mer teknologi, mer kunnskapsbasert praksis. Vi må ruste oss for den veksten som kommer, da kan det bli bra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**