Nasjonalpark Østmarka

Sammen med Enebakk og Rælingen har Lørenskog Venstre gått ut og sagt et rungende JA til nasjonalpark i Østmarka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Marka

Foto: Ivar Ruud Eide

[PRESSEMELDING]

Venstre i kommunene Lørenskog, Enebakk og Rælingen står samlet i ønsket om nasjonalpark i Østmarka og håper på støtte fra de andre partiene når saken skal opp i formannskap og kommunestyrer. En nasjonalpark i Østmarka vil være en berikelse for innbyggerne i hele regionen samt for turisme og næringsliv.
I Østmarka finner man alt fra dype eventyrskoger til flotte utsiktspunkter. Truede og sårbare arter finner sine siste leveområder her. Et velutviklet sti- og løypenett i kombinasjon med urørte områder tilbyr opplevelser for alle ønsker og behov.
I en region med stor befolkningsvekst og stort utbyggingspress er det helt nødvendig at vi sikrer et helhetlig naturområde for fremtidige generasjoner.
Berørte grunneiere vil få kompensasjon for bortfall av næringsinntekt (skogsdrift) og at vi ønsker en frivillig kunnskapsbasert prosess rundt grunnavståelse.
Det er forunderlig at våre tre kommuner er mer skeptiske til dette enn Oslo, som tross alt er den største grunneieren i den foreslåtte nasjonalparken.
Det er svært mange argumenter for at nasjonalpark i Østmarka bør bli en realitet:

Østmarka inneholder i dag mange tilnærmet urørte områder. Flere områder i dag er vernet på ulike måter. Ved å knytte de ulike vernede områdene sammen i en nasjonalpark, vil vi få et mer helhetlig vern. Østmarka vil derved kunne fremstå som et mer komplett utfartsmål for mange store natur og friluftsopplevelser.

Området rundt hovedstaden trenger en nasjonalpark å vise til. En nasjonalpark og et nasjonalparksenter med mange aktiviteter vil skape nye muligheter for turisme og turistnæringer i regionen. Østmarka er beriket med både ulv, gaupe, rådyr og elg. Det gjør området svært eksotisk, og vil øke opplevelseskvaliteten for innbyggerne og danne grunnlag for villmarksturisme som er en voksende næring flere steder i Norge. Nå har Oslo og Akershus muligheten til å tilby sine innbyggere slike opplevelser. En nasjonalpark og et nasjonalparksenter med mange aktiviteter, vil skape helt nye muligheter for turisme og turistnæringer i regionen, og gi mulighet for nye arbeidsplasser.
I nasjonalparker er det rom for betydelig aktivitet, gjennom turløyper, skiløyper, sykling og turisthytter med overnatting. Nasjonalparker er til for å fremme naturnært friluftsliv og aktiviteter som skal være til for alle.
Det er feil at Markaloven sikrer kvaliteten på skogen i Østmarka. Skogbruket er nemlig unntatt fra dette lovverket og det er i skogen vi finner flesteparten av de truede og sårbare artene. I nasjonalparker er det streng begrensning i skogshogst , bygging av skogsbilveier og nye kraftlinjer. Det er fullt mulig å tilpasse regelverket i den foreslåtte nasjonalparken til de ulike behovene for friluftsliv gjennom en verneforskrift. Derfor er det meningsløst å si nei til etablering av nasjonalparken. Venstre vil heller gå i dialog med de berørte eiere av skogen for å få til frivillig vern og en nasjonalpark for alle.

Venstrekommunene på Romerike med Østmarka-tilknytning:
Lørenskog, Enebakk og Rælingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**