Nei til oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja

Venstre vil ha en Regjering som sier nei til konsekvensutredning og klart nei til oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande LoVeSe I

Foto: Tor Bjarne Christensen

Nei til konsekvensutredning i LoVeSe!
Lofoten, Vesterålen og Senja er et av de mest sårbare havområdene vi har i Norge. Her finnes et unikt artsmangfold det er bl.a. hjemmet til noen av verdens største fiskebestander. Men det er ikke bare fisker som lever her, det er også leveområdene for et stort antall sjøfugler og korallrev.
Klima- og forurensingsdirektoratet fraråder å åpne opp for oljevirksomhet i disse områdene. De nordlige delene av Norge er mer utsatt for menneskelig inngripen enn sørlige deler, og da spesielt for eventuelle oljelekkasjer. Og det er bare å innrømme først som sist at all oljeutvinning medfører en viss risiko for oljelekkasje. Og med de tøffe værforholdene i nord vil det gjøre det svært vanskelig å fjerne oljen hvis det skulle bli en lekkasje. Da må vi tenke føre-var og la hensynet til miljøet komme først.
Vi må kutte utslippene! Som det rike landet Norge er, må vi gå foran som gode eksempler i miljøspørsmål.

Statfjord A

Foto: Teknisk Ukeblad

Om vi åpner for leting i LoVeSe, kan vi ikke forvente at vi blir tatt seriøst internasjonalt.
Det internasjonale energibyrået IEA har konkludert med at 2/3 av verdens olje må bli liggende for at vi skal nå togradersmålet. Oljeutslippene står for ¼ del av Norges totale Co2utslipp. Åpner opp for oljevirksomhet i nordområdene, undergraver vi dette.
Flertallet i Arbeiderpartiets programkomite gikk inn for konsekvensutredning. Regjeringsmedlemmer innrømmer at dette per definisjon er en del av åpningsprosessen. Senterpartiet har tidligere vært imot oljeboring i de nordlige områdene, dette har i de senere tider endret seg. Med «Olje-Ola» i spissen, har de blitt til et parti som setter olja foran miljøhensyn.
«en eventuell oljekatastrofe utenfor Lofoten og Vesterålen vil få enorme negative konsekvenser». Dette sa Ola Borten Moe selv i 2008. Fem år senere virker det som om Borten Moe har glemt akkurat dette. Det virker ikke som om denne regjeringen med unntak av SV, har planer om å sette miljøet først, til tross for at meningsmålinger viser at befolkningen er uenige i at det bør bores i disse områdene.

Morten, Erik, Stein og Ingrid

Foto: A.Hovstø

Kjære Arbeiderpartiet og Senterpartiet og alle andre partier som ønsker å konsekvensutrede i LoVeSe. Vi har den kunnskapen vi trenger. Vi vet hvilke konsekvenser oljevirksomhet i de sårbare havområdene i nord vil medføre. Konsekvenser som ikke enkelt lar seg "fikses". Selv om oljeutvinning ikke medfører en lekkasje, vil det være en betydelig stressfaktor for de ulike artene som lever der. Dette bør tale for et vern. Et varig vern. Dette er viktig for å bevare det unike økosystemet i de nordlige områdene.
Venstre fremmet i Stortinget et forslag om varig vern, men vi fikk ikke støtte for dette. Men vi kommer til å fortsette å kjempe for et varig vern, og dette står øverst på vår ønskeliste.
Det gjør meg godt å se at vi ikke er alene i kampen. Miljøbevegelsen, men også SV og AUF, har store ambisjoner om å få Arbeiderpartiet og Senterpartiet til å snu. Venstre håper de lykkes med det.
Det er fortsatt mulig.
I dag aksjoneres det over hele landet. Vi vil vise at folket sier NEI. NEI til konsekvensutredning. Og jeg sier som Ola Elvestuen: "Hvis vi ikke skal verne Lofoten, Vesterålen og Senja, hva skal vi da verne?"
Takk for meg!
Benedicte Rørvik