Staten må inn med grønne omstillingsmidler til skognæringa

Viken Skogs satsing på Treklyngen og ny industri på Follum i Hønefoss er enda viktigere enn å opprettholde Tofte, sier Oppland Venstres fylkesleder og stortingskanddiat Ketil Kjenseth. Han roser skogeierne i Viken Skog for sin framtidsretta satsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

De svenske eierne av Södra Cell Tofte på Hurum har bestemt seg for ikke å selge fabrikken med 295 ansatte til noen av de seks budgiverne og heller legge den ned.

– Det er beklagelig at de svenske eierne ikke vil gå i videre dialog med noen av budgiverne, sier Venstres fylkesleder og stortingskandidat i Oppland, Ketil Kjenseth. I søndre og vestre del av Oppland går mye av avvirkningen til nettopp Tofte, så dette berører mange også i vårt fylke, sier Kjenseth.

Han oppfordrer fylkesordfører Gro Lundby om å bruke sine kontakter i Arbeiderpartiet og mot næringsminister Trond Giske for å bidra til en «grønn omstillingspakke» fra staten rettet mot en mer mangfoldig og bærekraftig skogindustri enn bare cellulose.

– Viken Skogs satsing på Treklyngen og ny industri på Follum i Hønefoss er enda viktigere enn å opprettholde Tofte, sier Kjenseth og roser skogeierne i Viken Skog for sin framtidsretta satsing.

– For Vest-Oppland kan denne satsingen bli en svært viktig industriell partner i den grønne omstillingen som skjer i Raufoss industripark og for Bioregion Hadeland . Aksen Gjøvik-Hønefoss-Kongsberg er i ferd med å bli det tyngste industrielle miljøet i Norge og «nye Follum» (Treklyngen) er viktig for å binde sammen Kongsberg og Raufoss, sier Kjenseth.
Han er optimist med tanke på framtida for skognæringen og tror nedleggingen av fabrikken på Tofte kan bety store muligheter for skognæringa i Innlandet og ny miljøindustri.

– Staten i Norge har en tradisjon for å gå inn med omstillingsmidler i industrien. Det er like naturlig at staten gjør det i skogindustrien som i annen industri, sier Venstres fylkesleder og stortingskandidat i Oppland, Ketil Kjenseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**