Mål om sjølforsyning

Norsk landbruk er viktig for bosetting i Hedmark, for biologisk mangfold og for kulturlandskap

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Landbruk

Foto: E.Ringnes

– Det er viktig for Norge å ha en matproduksjon som gjør oss sjølforsynte i krisetider. Vi vil ha et politisk mål om å øke matproduksjonen, slik at vi kan holde oppe dagens sjølforsyningsgrad, sier Erik Ringnes.
Hedmark Venstre har sammen med Nord-Trøndelag foreslått å få inn klarere produksjonsmål og klarere inntektsmål for landbruket i det nye programmet.
Høyre og KrF har i sine partiprogram satt mål om å øke matproduksjon, men det er ikke sikkert det er like viktig å tallfeste et spesifikt mål for hvor stor produksjonen skal være. Det kan være ulike grunner til at produksjonen er høy eller lav i ulike situasjoner. Vi er mer opptatt av hvilken retning vi ønsker for landbruket og har satt som mål om mer miljøvennlig produksjon, sier Guri Melbye, leder i programkomiteen.
Hun understreker at Venstre ikke ønsker å nedbygge landbruket og at partiet derfor går inn for å holde overføringene til landbruket på samme nivå som idag.

Erik Ringnes

Foto: Privat

Erik Ringnes, førstekandidat for Venstre i Hedmark er fornøyd med at Venstre vil holde de samla overføringene til landbruket omtrent på dagens nivå. Han håper likevel på flertall for å presisere produksjonsmål og klarere inntektsmål.
– Den politiske forpliktelsen ligger i å uttrykke produksjonsmål. Vi vil gjøre standpunktet vårt ennå tydeligere og forplikte oss ennå mer, avslutter Ringnes på landsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**