Satser på stortingsplass

Erik Ringnes håper at Venstres landsmøte i helgen skal gi Venstre drahjelp til å sikre han en plass på Stortinget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Toppkandidater 2

Foto: S.Skjævesland

— Målet er å få sju prosent av stemmene i Hedmark, sier Ringnes. Det er nesten tre ganger så mye som ved valget i 2009.
— Er ikke det helt urealistisk?
— Nei, rekordmange velgere er på vandring. Derom Venstres sympatisører stemmer på oss under valget i Hedmark, er sjansene gode for et godt valg. En stemme på Venstre er ikke en bortkastet stemme. Vi har også en reell mulighet gjennom et såkalt utjevningsmandat. Også her er det viktig at vi får oppslutning, sier Ringnes.

Teamleder

Foto: freedigitalphotos.net

Vil ha skifte – Hedmark Venstre ønsker et regjerinsskifte til høsten; helst gjennom et samarbeid mellom Høyre, KrF og Venstre – i en grønn-blå allianse.
— Vi ønsker ikke å støtte en mørkeblå allianse med Høyre og Frp. Da er det mer aktuelt med en borgerlig mindretallsregjering. Poenget er nødvendigheten av et skifte, sier Ringnes.
— Det er helt uaktuelt å være med uten å ha med KrF. Sammen vil vi kunne dra politikken inn mot sentrum. Det vil ikke minst være viktig for landbruket og distriktene.
— Hvorfor?
— Fordi vi vil føre en moderat distriktspolitikk. Vi vil opprettholde landbruksoverføringene på dagens nivå og ha en tydeligere miljøprofil. Frps forslag om kutt på 5, 5 milliarder vil rasere landbruket; også Høyres kuttforslag er for store, sier Erik Ringnes.
Toll på matvarer – Han støtter landbruksministerens innføring av toll på matvarer, og ser dette som et viktig bidrag til å øke lønnsomheten i landbruket.
— Men det må også tas flere grep; delingsforbudet må oppheves og odelsloven må avvikles. Her står vi for en annen politikk en regjeringen, sier Ringnes.
Selv vil han holde hovedinnlegget om skogbrukets vanskelige situasjon i Hedmark og Norge.
— Klimabedringer og aktivt skogbruk henger nøye sammen. Både sagtømmer og massevirke må ha et marked. Derfor er det bra at regjeringen nå tillater 24 meter vogntog til å frakte tømmer. transportkostnader og bedre miljø, sier Ringnes.
(Kilde: Østlendingen)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**