Video: Runar Bålsrud om Venstre og valgkamp

– Kjære landsmøte, jeg har vært utro, og jeg vet at det også er andre i salen som har vært det. Slik startet Runar Bålsrud, stortingskandidat for Akershus Venstre, sitt innlegg i den generelle politiske debatten på Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Kjære landsmøte!
Kjøre landsmøte, JEG HAR VÆRT UTRO, og jeg vet at det også er andre i salen som har vært det!
Jeg har ikke alltid vært trofast mot Venstre, jeg har hatt forhold til andre partier. Jeg har faktisk heller ikke plutselig sett lyset, og bestemt meg for å leve trofast til døden skiller oss ad!
Nei, jeg stemmer Venstre fordi det er det partiet jeg er mest enig med og har et verdisyn som er mest likt det jeg står for!

Jeg tror at om jeg har vært UTRO mot kjære Venstre, så er jeg antagelig ganske lik mange av de velgerne vi gjerne VIL at skal stemme Venstre.

Og hvordan får vi til en formidling av vårt budskap som gjør at flere enn menigheta vår stemmer Venstre?
Selvsagt legger vi et grunnlag denne helga med å utforme det beste stortingsvalgsprogrammet noen kan stemme på ved høstens stortingsvalg!

Men hvordan kan vi faktisk formidle dette til de velgerne som ikke allerede har bestemt seg, eller som kan ombestemme seg? Hvordan kan vi formidle et KORT BUDSKAP for at potensielle Venstre-velgere skal fatte interesse for oss? For hvor interessert er egentlig den «jevne nordmann i politikk» i verdens rikeste land?

Jeg tror at vi skal konsentrere oss om de som ikke allerede er i et fast forhold, de som kanskje synes Høyre eller andre partier er lekre, men som ikke er sjekket opp ennå. Eller vi kan gjøre oss lekre nok for rundbrennerne, slik at de blir hos oss til i hvert fall utpå høsten! Vi må i hvert fall gjøre oss nok lekre, det hjelper ikke at vi sjøl synes vi er lekre, hvis den vi skal sjekke opp ikke gjør det, eller vi ikke engang får til en date.

Mitt budskap er: Hvordan kan vi formidle vår politikk på en enkel og mest mulig ensartet måte overfor våre potensielle velgere. Hvordan kan vi bruke alle våre medlemmer til å være trygge på hva de skal svare på når folk spør hvorfor vi skal velge Venstre i stedet for Høyre eller andre partier?
Vi tremger å dyktiggjøre ALLE Venstre-velgere til å kunne sjekke opp nye!

Hvordan kan vi best mulig rekruttere Venstre-velgere enten det er ved direktekontakt, sosiale medier eller tradisjonelle mediekanaler? Jeg ønsker meg en valgkamp hvor:
Vi er opptatt å fortelle om vår politikk, og ikke rakke ned på andres.
Vi klarer å formidle vår politikk på en enkel måte.
At vi bidrar til at Venstre fremstår som et fremtidig folkeparti me en gjenkjennbar politikk basert på våre verdier.
Vi bygger videre på retorikken rundt den blågrønne regjeringen, og Trines glimrende tale i dag på vanskelige temaer.

Kjære Sentralstyre og lagkaptein Trine! Etter helgas Landsmøte begynner den virkelige jobben, og her har dere et hovedansvar med å gjøre hele laget vårt godt og samspilt. Strategien og taktikken vil som i alle lagspill være viktig!,

Jeg gleder meg til å være med på et humørfylt FAIRPLAY-spillende, SAMLET, OFFENSIVT Venstre-lag, med en enkel og effektiv spillestil og jeg har tru på at vi kan vinne!
Lykke til alle sammen og godt landsmøte!

Runar Bålsrud,
stortingskandidat for Akershus Venstre i generell politisk debatt på Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**