Klimadag

Venstre og de andre partiene sto fram med sine forslag på hvordan de skulle løse klimaproblematikken på Østre Torg, Hamar

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Erik Ringnes

Foto: Privat

I anledningen klimaets dag, arrangerte bevegelsen «Klimavalg 2013» debatt på Østre Torg I Hamar lørdag.
Alle større partiet, inkludert Miljøpartiet De Grønne og Rødt med den gamle ringreven Erling Folkvord, sto på scenen og fikk legge fram sitt budskap på hvordan klimaproblematikken skulle løses.
Klart nei til Lofoten-utbygging Da politikerne holdt sine appeller var det fem kandidater som sa et klart nei til utbygging av oljefelt i Lofoten: Erling Folkvord (Rødt), Karin Andersen (SV), Ingebjørg Øveraasen (MPG), Erik Ringnes (V) og Geir Byberg (KrF).
Lasse Juliussen fra Arbeiderpartiet måtte tilstå at han personlig var imot oljeleting, men måtte samtidig informere om at Arbeiderpartiet har bestemt seg for å ha en konsekvensutredning før endelig standpunkt ble tatt. Høyre og Frps representanter svarte at de var for mer boring, gitt at sikkerheten ble tatt på alvor.
Klimaquiz – Programleder Anne Ekornholmen som er debattredaktør i Hamar Arbeiderblad hadde også i anledningen utformet en uhøytidelig klimaquiz, som nok Venstres Erik Ringnes imponerte mest i.
Den representanten som nok gledet seg mest over et slikt arrangement, var Ingebjørg Øveraasen som er 1.-kandidat for Miljøpartiet De Grønne.
– Det er utrolig viktig å sette dette på dagsorden og det viktigste er at alle partier tar dette på alvor. Vi har ikke eierskap på denne saken, men er selvsagt svært fornøyd med at det blir oppmerksomhet rundt den.
(AH/HA)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**