– Vil ha Leirin inn i Luftforsvarets base for transportkapasitet

Oppland Venstre oppfordrer fylkesordfører i Oppland Gro Lundby (Ap) og ordfører i Nord-Aurdal Inger Torun Klosbøle (Ap) om å gjøre en felles henvendelse til forsvarsminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen vedrørende Leirin Lufthavn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Vi tror Luftforsvaret kan ha nytte av Leirin. Blant annet til service og vedlikeholdsoperasjoner. Den høye standarden på Leirin og den korte avstanden til Gardermoen kan være en god kombinasjon, sier Venstres toppkandidater i Oppland, Ketil Kjenseth og Ingjerd Thon Hagaseth og Venstres gruppeleder i fylkestinget, Eivind Brenna fra Valdres.

(Fortsetter under bildet.)

Ingjerd Thon Hagaseth og Ketil Kjenseth

Foto: Cathrine Dokken

De tre Venstre-toppene tror en slik utnyttelse av Leirin kan bli vinn-vinn både for Luftforsvaret og Valdres.

– En forsiktig bruk til logistikk og service for Forsvaret vil kunne styrke driftsgrunnlaget for Leirin. Slik kan vi styrke det totale grunnlaget for både passasjerflyruter og charterflyvinger, sier de tre, og viser til at Oppland fylkeskommune og kommunene i Valdres har lagt penger i potten til å prøve ut charterflyninger til Valdres vinterstid. Neste år skal antallet flyvninger utvides til flere land.

Eivind S. Brenna

Foto: Privat

Dersom Venstre ender opp i en blågrønn regjering er dette noe Oppland Venstre vil jobbe for få til.

– Vi har ønske om flere aktiviteter fra Forsvarets side i Valdres. Det være seg oppgaver på Leirin, men også kjøp av oppfølgings- og rehabliteingstilbud for forsvarsveteraner i Valdres.

– Beitostølen, Fekjær og Tonsåsen opptreningssenter er alle gode eksempler på tjenestetilbydere som vi tror Forsvaret kan benytte seg av, mener Oppland Venstre og viser til at Venstres stortingsgruppe har spesifisert en pott til kjøp av pilotplasser for dette formålet i Valdres i revidert nasjonalbudsjett.

Fakta om Gardermoen flystasjon, Luftforsvarets base for transportkapasitet

Da ny sivil flyplass skulle bygges på Gardermoen på midten av 1990-tallet, innebar dette at hele den gamle militære flystasjonen måtte rives. Samtidig med byggingen av ny sivil flyplass ble det da bygget en helt ny og moderne militær flystasjon, nord for den sivile terminalen. Stasjonen ble primært bygget for å drifte forsvarets 6 C-130 Hercules transportfly. Flystasjonen ligger avgrenset innenfor Oslo Lufthavn, Gardermoen (OSL) og deler de samme taxe- og rullebanene som den sivile delen. OSL står ansvarlig for drift og vedlikehold av flyoperative flater.

135. Luftving er den operative enheten på stasjonen. Luftvingen består av 335 skvadron og en støtte- og vedlikeholdsavdeling, i tillegg til elementer fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Stasjonen er et sentralt punkt for all logistikk og personfrakt innen Forsvaret, både innenlands og utenlands. Skvadronen har i dag fire flyvemaskiner av typen Lockheed Martin C-130J Super Hercules. Endel av transporten til utenlandsoperasjoner foregår med innleide transportfly av typen Antonov An-124 eller Iljusjin Il-76. Også den NATO-opererte Strategic Airlift Capability, der Norge deltar, bidrar til lufttransport med sine tre C-17.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**