Utfordrer LO på fattigdom og gjeld blant ungdom

Ungdom mellom 18 og 26 år skylder nå over en milliard kr i kredittkortgjeld. Samtidig vokser andelen fattige i denne aldersgruppa. I aldersgruppa 18 til 34 år sier SSB at det nå er over 100 000 fattige i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I Oppland og Hedmark skylder ungdom i aldersgruppa 18 til 26 år nå rundt 75 mill kr og mer enn 1200 ungdommer har betalingsanmerkninger i de to fylkene. Stadig flere i de to fylkene får også innvilget en gjeldsordning.

– Dette er en veldig alvorlig utvikling, sier Venstres fylkesleder og stortingskandidat i Oppland, Ketil Kjenseth. Vi er i ferd med å få et klassedelt samfunn blant ungdom i innlandet og dagens regjering sitter nærmest stille og ser på det som skjer, fortsetter Kjenseth og viser til at daværende SV-leder Kristin Halvorsen i 2005 sa at de rødgrønne skulle fjerne fattigdom i Norge med "et pennestrøk".

Ingjerd Thon Hagaseth og Ketil Kjenseth

Foto: Cathrine Dokken

Venstre har lansert 35 tiltak for å redusere fattigdom. Nå vil Venstre-lederen i Oppland ha ett tiltak til på lista, rettet mot ungdom og frir spesielt til LO.

– Jeg tror vi må tenke nytt. Det kan være noe å lære av LOs ungdomspatrulje. Et prosjekt hvor ungdom hjelper ungdom vil være veldig interessent, sier Kjenseth. Det aller viktigste er å få flere unge inn i arbeid, redusere frafallet i vdg skole og følge tettere opp, slik at ungdom får fast inntekt og en god start i arbeidslivet, mener Kjenseth.

– Vi vil også veldig gjerne ha et prosjekt i Oppland hvor gjelds- og økonomirådgivere i kommunene, rådgivere i vdg. skole, bankene, NAV, Fylkesmannen og partene i arbeidslivet tar et spesielt ansvar, sier partiets andrekanddiat Ingjerd Thon Hagaseth.

Men Kjenseth og Thon HAgaseth tror ikke det er nødvendig å innføre privatøkonomi som et eget fag i skolen:
– Ungdom flest er flinke til å unngå gjeld. Vi tror derfor ikke det er rett medisin å innføre privatøkonomi som fag i skolen. Men vi mener at kommunene, som har plikt til å tilby økonomisk rådgiving, må ta et større ansvar enn i dag for å forstå de unges situasjon bedre, sier de to.

Venstres 10 tiltak for å få ungdom raskere inni arbeidslivet og reduser4e fattigdom og gjeld blant ungdom:
· Øke lærlingtilskuddet
· Fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger
· Prosjekttilskudd til partene i arbeidslivet for å engasjere ungdom til å hjelpe ungdom
· Flere traineeplasser for funksjonshemmede i statsforvaltningen
· Satse målrettet på ulike tiltak for å hindre drop-out fra videregående skole.
· 2 000 flere varig tilrettelagte tiltaksplasser.
· Økt tilskudd til sosialt entreprenørskap
· Styrke ordningen med funksjonsassistanse i arbeidslivet
· Styrke ordningene med tilretteleggingstilskudd og tidsubestemt lønnstilskudd for arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne
· Styrke den økonomiske rådgivningstjenesten i kommunene og NAV
· Styrke koordineringen mellom barnevernet og Nav for å sikre at barnevernsbarn ikke
faller utenfor arbeidslivet i overgangen til voksen alder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**