Grønn bris over Oppland

Det suser en grønn bris over Oppland. — Kanskje er det starten på en grønn opptur, sier Oppland Venstres stortingskandidat Ketil Kjenseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skog- og trenæringen er i krise, etter at Sødra Cell Tofte ble lagt ned i sommer. De var en stor mottaker av tømmer til "koking" (cellulose).

– Nedleggelsen av Tofte kom ubeleilig. Men samtidig skaper den også muligheter. For særlig Vest-Oppland er det nå viktig å kjenne sin besøkelsestid. Spiller vi kortene våre riktig, kan vi sammen med de sterke industrimiljøene på Kongsberg og Raufoss bygge en ny, grønn material- og drivstoffindustri i Buskerud og Oppland, sier Kjenseth.

Treklyngen_ Ketil Kjenseth og Trine Skei Grande

Foto: Venstre

Treklyngen og Viken Skog har store planer for å bygge ny industri rundt Follum på Hønefoss.

– Dette er den nordligste muligheten for å ha et stort, industrielt trebasert miljø i indre deler av Østlandet. Nærheten til havn er nemlig svært viktig, sier Kjenseth. Fra Follum kan det lastes rett på togvogner og kjøres til Drammen for utskiping på kort tid.

– Follum har en gunstig beliggenhet ikke bare for utskiping og tilgang på råstoff. De ligger også svært gunstig til for tilgang på kompetanse mellom Kongsberg og Raufoss/Gjøvik. Sammen har disse miljøene ekstrem kompetanse på materialteknologi i verden og de har gode høgskoler som leverer gode ingeniører og bidrar til FoU.

Kamp mot Elverum
– Som vanlig vil det bli en politisk dragkamp i innlandet. I Hedmark vil de helt sikkert peke på at Elverum er skoghovedstaden og "må få", sier Kjenseth.

– Ja, de har mye skog og Skogbruksmuseum. Men de har ikke det industrielle miljøet vi har i Vest-Oppland, rundt Hønefoss og Kongsberg. For Norge som nasjon er dette en klimamulighet vi ikke kan skusle bort i en kamp om en flishugger.

Trine Skei Grande LoVeSe II

Foto: Tor Bjarne Christensen

Rundtur på Hønefoss og i Valdres
Kjenseth har hatt med seg partileder Trine Skei Grande på rundtur til både Treklyngen på Follum, til skogeiere og trevirkegründere i Valdres i sommer. På besøk hos Treklyngen på Hønefoss tok adm.direktør i Viken Skog, Ragnhild Borchgreving, seg god tid med Venstres representanter fra Oppland og Buskerud.

– Det var lærerikt og spennende. Skrei Grande fikk blant overrakt en liten bioplastflaske på Follum. Den ekspanderer når den fylles med veske og kan resirkuleres mange ganger. Det viser at vi kan erstatte plast basert på olje og fossile ressurser med fornybare ressurser. Det er vinn-vinn for både klima og norsk industri, sier Kjenseth.

– Men på kort sikt er det viktig å sørge for at skogeierne får avsetning på tømmer. Mer bruk av trevirke i bygg og anlegg, mer bruk av trevirke til oppvarming og til biogass er blant Venstres kortsiktige tiltak for å bidra til dette.

Klimatek og mer forskning
Venstre vil opprette et statlig risikofond for å gi støtte til nye, industrielle piloter — som de kaller Klimatek.

– Det er viktig at dette er pilotanlegg uten krav til økonomisk avkastning i en startfase. Det er innovasjonsavkastning de skal skape, sier Kjenseth og peker ut aksen mellom Kongsberg og Gjøvik som den mest spennende aksen i Innlands-Norge med tanke på den grønne industrien og bioøkonomien som vokser fram.

Les mer om Grønn Opptur for Oppland — Opptur 2020

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**