SETT FOLK FØRST — STEM VENSTRE

Venstres folkevalgte i Hedmark har sammen skrevet et opprop om hvorfor akkurat du skal stemme Venstre og Erik Ringnes, nå på mandag!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres kommune- og fylkestingsrepresentanter i Hedmark vil ha ei framtid der det blir enklere og billigere å ta grønne valg til beste for klima og miljø. Skatte- og avgiftspolitikken må legges om slik at det lønner seg å leve miljøvennlig. Vi vil satse kraftig på produksjonen av fornybar energi, og vi ser at oljevirksomheten står foran en nedbyggingsfase. Dobbeltspor på jernbanen fram til Lillehammer må fullføres innen 2025, fem år før den rødgrønne regjeringa vil.

Venstre satser på kunnskap, ved å satse på læreren. Lærerutdanninga må utvides til 5 år og utdanningskapasiteten må øke betydelig. Vi vil arbeide for at høgskolene i Hedmark får etablert en universitetstilknytning, for eksempel ved samarbeid med universitetene i Oslo eller Ås. I dag står Hedmark for 0,4 % av forskningsaktiviteten i Norge, og vi ligger lavt på utdanningsstatistikken. Mer kunnskap vil være nøkkelen til å løfte Hedmark videre.

Vi vil ha en nyskapende næringspolitikk der det blir lettere å starte sin egen virksomhet. Selvstendig næringsdrivende må få et minstefradrag på kr. 100.000,- for kostnader, og bedre sosiale rettigheter ved sykdom. Alle skal med — ikke bare de som er ansatt hos andre. Vi vil ha et landbruk som er moderne og omstillingsvillig, som tar dyrevelferd på alvor og der overføringene videreføres i samme størrelsesorden som i dag. Vi vil ha ei storsatsing på skognæringa fordi framtida skal være grønn og bærekraftig.

Vi vil fremme en ruspolitikk som setter hensynet til den enkelte foran systemene, der forebyggende arbeid prioriteres og der rusmisbrukeren får tilbud om direkte overgang fra avrusing til behandling i rusomsorgen. Vi vil at det bygges et komplett sjukehus for innlandet i nærheten av Mjøsbrua, samtidig som sjukehustilbud med akuttfunksjoner opprettholdes i Kongsvinger, Elverum og på Tynset.

Under 8 år med rødgrønt styre har tallet på fattige barn økt i Norge. For å bekjempe fattigdom hos barn må vi blant annet få høyere satser for sosialhjelp, omfordele barnetrygda og gi gratis kjernetid i barnehagen til barn fra fattige familier. Asylbarna skal ikke lide for de feil foreldrene har gjort. Derfor må det legges større vekt på barnas oppholdstid i Norge ved avgjørelse av asylsøknader.

For å oppnå disse endringene trenger vi ei ny blågrønn regjering av V, KrF og H. Nå er valget ditt! Bli med oss og gjør Venstres løsninger mulige. Sammen skal vi sette folk først og samtidig gjøre Erna grønnere og varmere!

Av Svein Gjelten Bakken, Tolga, Odd Arne Skjæret (varaordfører), Tolga, Anne Lise Røstad Fossum, Tynset, Ola Eggset (varaordfører), Alvdal, Live Stokstad, Alvdal, Stein Hoset, Alvdal, Sverre Oskar Øverby (varaordfører), Stor-Elvdal, Hege Nilsen, Åmot, Ralf Edstrøm, Engerdal, Gry Olafsen Nordli, Trysil, Kaare Aaneby, Elverum, Arild Lande, Våler, Ole-Frode Mikkelsgård, Våler, Åse Lund Støen (varaordfører), Åsnes, Svein Sjølli, Åsnes, Lars Petter Heggelund, Åsnes, Per Guttorm Haarstad, Grue, Inger Noer, Kongsvinger, Lasse Andreassen, Kongsvinger, Thomas Fjeld, Eidskog, Richard Adams, Nord-Odal, Silje Hafslund, Løten, Live Giset, Hamar, Sjur Skjævesland (fylkesleder), Hamar, Morten Andersen, Ringsaker, Hanne Sofie Holmen, Ringsaker, Mirjam Engelsjord, Stange, Erik Ringnes, (førstekandidat til stortingsvalget), Stange.

Stem Venstre-infograph ny regjering

Foto: Venstre