Anonym retting av tentamen?

Kommunestyret skal 9.oktober ta stilling til om Lørenskog skal innføre anonym retting av tentamen i ungdomsskolene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skole

En av sakene som kommer opp på førstkommende kommunestyremøte (onsdag 9.oktober), er å innføre en ny ordning i ungdomsskolene i Lørenskog, med anonym retting av tentamen. Begrunnelsene til fordel for en slik nyordning er for eksempel at elevene da får sine tentamensbesvarelser vurdert etter eksamensmetoden, der elev og lærer/sensor ikke er kjent for hverandre, samt at eventuelle anklager om at “trynefaktor” har spilt inn på karakteren, faller bort.

Rådmannen i Lørenskog vurderer at fordelene ved anonym retting av tentamen likevel ikke er så store at de bør prioriteres innført på det nåværende tidspunkt. Lørenskog sliter med lav lærertetthet og følgelig store elevtall per lærer. En slik tilleggsbelastning oppfattes ikke som så viktig at den blir ønsket velkommen verken av rådmannen, av fagforum eller av rektorene i kommunen.

VENSTRE MENER:
Lærerne i Lørenskog har en faglig tyngde og profesjonell tilnærming som tilsier at elevenes rettigheter blir godt ivaretatt når det gjelder vurdering. Venstre stemmer derfor for rådmannens innstilling til å legge vekk forslaget om anonym tentamensretting.

Venstre ser det også som viktig å jobbe for økt lærertetthet i Lørenskog og mener at dette er et prioritert område når kommende budsjetter skal legges.
Les mer om VENSTRES LÆRERLØFT på denne lenken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**