Naturvernforbundet i Buskerud vinner Buskerud Venstres Miljøpris!

Naturvernforbundet i Buskerud vinner Buskerud Venstres Miljøpris, og mottar prisen under “Den Gamle Mester”, Naturvernforbundets første fredningsseier, tirsdag 10. juni, 2014 kl. 15.00.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Per Furuseth mottar på vegne av NiB, Buskerud Venstres Miljøpris 2014 delt ut av Helge Stiksrud

Foto: Caroline Lehmann

Det er første gang Buskerud Venstre deler ut sin Miljøpris. En pris som skal hedre og markere aktører som gjør en bred innsats for natur, miljø, klima i fylket, eller deler av fylket. Miljøprisen kan gis til et menneske, en gruppe, en bedrift eller en organisasjon som har vist et ekstra engasjement for miljøet, eller at tiltaket er så bra eller originalt at det fortjener oppmerksomhet. Prisen deles ut i tidsrommet rundt FNs internasjonale miljødag, 5. juni, hvert år framover.

Prisen i år er en vakker akvarell malt av Mary Blikken Gravdahl med tittelen “Gavmildt oliventre”.

Naturvernforbundets fyller 100 år i 2014, og siden Naturvernforbundets første seier – fredningen av “Den gamle mester”, det 1000 år gamle eiketreet ved Krøderen i Krødsherad kommune, som Jørgen Moe etter sigende satt og diktet eventyr under.

Naturvernforbundet i Buskerud har siden oppstarten i 1972 jobbet for å sikre og bevare de flotte naturperlene fylket vårt. Med sin faglige tyngde og kompetanse har de vært en viktig aktør for å bevare sårbare områder, naturperler, truede dyre- og fuglearter. Av de virkelig store seirene de siste årene ønsker vi å nevne fredningen av Trillemarka i midtfylket.

Naturvernforbundet har også et prisverdig initiativ i Slåttekursene på Ryghsetra som de har arrangert hvert år siden 1993. De har også holdt seminarer og kurs innenfor flora og fauna, alt for å informere om våre truede arter som trenger vern og beskyttelse.

Ildsjeler og fagpersoner utgjør ryggmargen i Naturvernforbundet i Buskerud, som i hovedsak driftes av frivillige. Buskerud Venstre ønsker å hedre personene som bruker fritid, kvelder og helger på å ta vare på naturen vår, og sørge for at våre barn og barnebarn kan nyte godt av naturområder også i framtiden. De fortjener en stor takk, heter det i begrunnelsen for pristildelingen fra Buskerud Venstre.

For flere kommentarer:
Per Furuseth, leder i Naturforbundet i Buskerud, 992 61 638