Venstre vil ha grønt Innlandsfond

Eivind Brenna, Mirjam Engelsjord og Ketil Kjenseth tar til orde for et grønt innlandsfond. , Foto: Liv Maren Mæhre Vold
Grønn vekst er tema for Venstres landsmøte. I forkant av at Innlandsutvalget skal legge fram sin innstilling, tar Venstre i Oppland og Hedmark til orde for et grønt Innlandsfond.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Vi må starte med oss selv, da blir det lettere å få andre med på laget, sier fylkestingsrepresenrantene Eivind Brenna fra Oppland og Mirjam Engelsjord fra Hedmark.

Målet må være et spleiselag mellom de to fylkeskommunene og kommunene om å komme opp med en “egenandel” på 500 mill kr og utfordre staten på det samme beløpet.
De to får støtte av Venstres stortingsrepresentant Ketil Kjenseth fra Gjøvik.
– Bare i Gjøvik har vi et gammelmodig “kraftfond” som er i ferd med å passere 1 milliard kr. Jeg skulle gjerne likt å visst hvor mye av det som er plassert i kull og annen fossil energi – og hvor i verden.
– Jeg synes Gjøvik skal ta mer ansvar for en grønn og fornybar vekst i egen region og trekke ut 50 mill kr og plassere i et Grønt Innlandsfond, sier Kjenseth. Han viser til at Gjøvik i sin tid bidro med 25 mill kr til et Universitetsfond for Innlandet og de pengene bidro til den kvalitetsutvilingen som gjorde Høgskolen i Gjøvik attraktiv for NTNU.
Venstre-lagene i Oppland og Hedmark vil vente til Innlandsutvalget har lagt fram sin innstilling før de peker på hva fondet skal brukes til å investere i. Men bioklyngen på Hamar i Hedmark og materialklyngen på Raufoss i Oppland utmerker seg begge i hvert av fylkene, samt at skog- og biomasse er en felles ressurs for fylkene med stort potensial og hvor de to fylkene tilsammen har 40 prosent av de samlede ressursene i Norge. I tillegg er en grønn reiselivssatsing en stor felles mulighet.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**