Venstre vil satse stort på fremmedspråk

Foto: Microsoft

Oslo Venstre vil satse mer på fremmedspråk på alle nivå i Osloskolen, blant annet ved å innføre obligatorisk andre fremmedspråk fra 5. klasse og skreddersy utvekslingsordninger på videregående.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I Oslo Venstres bystyrevalgprogram for neste bystyreperiode (2015-2019) lanseres flere tiltak for å bedre språkopplæringen.

-Flere EU-land har nesten dobbelt så mye obligatorisk undervisning i to fremmedspråk som Norge. I mange av våre naboland er målsettingen at alle skal kunne bruke minst to fremmedspråk i tillegg til sitt eget morsmål. Vi kan ikke akseptere at ambisjonene på vegne av våre elever skal være lavere enn i andre land, sier Borge Skei.

Borge Skei viser til at det i hoveddelen av EU-landene er obligatorisk for elevene på ungdomstrinnet å lære to fremmedspråk, mens det i Norge er valgfritt.

-Vi vil alltid forsøke å gjøre Osloskolen enda bedre. Å lære mer språk åpner dører i hele verden når det gjelder studier og arbeid. Det gir også grunnlag for mer mangfold og toleranse mellom elevene, og er en nøkkel til å bli kjent med ulike kulturer, sier Erik Borge Skei som er første nestleder og leder av programkomiteen i Oslo Venstre.

Han understreker at det er viktig å starte med språk tidlig.

-De yngste elevene har best forutsetning for å lære språk. Derfor går vi inn for obligatorisk andre fremmedspråk fra femte klasse, i tillegg til at det bør være mulig å søke om ytterligere ett fremmedspråk som valgfag på ungdomsskolen for spesielt motiverte elever, sier Borge Skei.

Borge Skei tror ikke mer språkopplæring behøver å gjøre skolen mer teoretisk, og understreker at rekruttering og utdanning av gode lærere er en forutsetning for å lykkes.

-Alle fag kan gjøres mer eller mindre teoretiske eller praktiske. Det er fullt mulig å utvikle metoder og opplæringsformer i fremmedspråk som favner alle elever. I Oslo burde vi ha gode muligheter til å få dette til. Men det krever at vi bestemmer oss i god tid, og så starter en systematisk nyrekruttering av lærere i fremmedspråk, sier Borge Skei.

I bystyrevalgprogrammet er det også flere andre tiltak for å løfte språkopplæringen i Osloskolen.

-Alle som ønsker det bør kunne ta ett år av videregående ved en skole i utlandet. Vi vil utvikle utvekslingsprogram med støtte fra Lånekassen ved alle videregående skoler med utdanningsprogram for studiespesialisering. I tillegg vil vi arbeide for at språktilbudet på ungdomsskolen og videregående omfatter andre fag, i tillegg til tysk, fransk og engelsk.

Venstre mener også at skolen kan samarbeide med andre for å få dette til.

-Vi vil støtte IB-program, også på ungdomsskolen, og samarbeide med den tyske og franske skolen. Det er også naturlig å samarbeide med språkmiljøene på universitetet, for eksempel ved en ny 8-13-skole som nå planlegges ved Blindern. Dette må først og fremst gi et tilbud til Oslos vanlige elever, men det er også interessant å utvikle et mer internasjonalt grunnskoletilbud som kan gjøre Oslo mer attraktiv som næringsby, ikke minst overfor arbeidstakere fra andre land, sier Borge Skei.

Fra programmet:

Et spesielt løft for fremmedspråk

De yngste elevene er også de som har best forutsetning for å lære nye språk. Venstre mener flerspråklighet er spesielt viktig for å lykkes når arbeidslivet blir stadig mer internasjonalt, og vil derfor utvide satsningen på fremmedspråk i grunnskolen.

Venstre vil:

• Innføre obligatorisk andre fremmedspråk fra femte klasse.
  • Søke om å kunne tilby ytterligere ett fremmedspråk som valgfag.
  • Ha flere valgmuligheter på utvalgte skoler, i tillegg til tysk, fransk og spansk, deriblant ikke-europeiske språk som mandarin, urdu, somali, japansk eller arabisk.
  • Prioritere etter- og videreutdanning og nyrekruttering av lærere i fremmedspråk.
  • Innføre flere IB-linjer.
  • Samarbeide med språkmiljøet på universitetet, høyskolen, den tyske og den franske skolen for å få et bredere tilbud av fremmedspråklig undervisning. • Utvikle skreddersydde utvekslingsprogram med støtte fra Lånekassen, slik at de som ønsker det kan ta et år på videregående skoler i utlandet.

Les hele bystyrevalgprogrammet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**