Har vi et demokratisk problem?

Listekandidater Ullensaker Venstre
Ullensaker Venstres listekandidater for valget i 2015, Foto: Malin Borgen og Karoline Grønbekk Nyberg

14. september er det valg og før sommeren avslutter de sittende kommunestyrer over hele Akershus sitt arbeid for denne folkevalgtperioden. I flere av kommunene i fylket benytter flertallet muligheten til å presse igjennom tildels kontroversielle kommuneplaner og kommunedelplaner i det siste kommunestyremøte i den perioden de er valgt for. Planer som får store konsekvenser for kommunene og innbyggerne. Venstre mener at dette er uklokt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I Ullensaker vil Høyre og Fremskrittspartiet helt på tampen av perioden gi en gavepakke til noen få utbyggere og en solid blåmandag til kommunens innbyggere. I kommunestyremøtet 15.juni vil de stemme for å rasere innbyggernes friområder i Jessheimmarka og samtidig stikke solide kjepper i hjulet for en ellers stresset kommuneøkonomi.

300 meter fra storsenteret ligger Jessheimmarka. En bymark i byen er en verdi svært få steder kan skilte med. Venstre mener at det er en veldig dårlig ide og ofre marka for å regulere inn enda flere boliger på Jessheiam. Vi ønsker at Jessheim skal vokse, men vi vil ikke gi bort marka for en veistump og boliger vi ikke trenger. Det er allerede regulert inn over 10.000 boliger på Jessheim som ikke er tatt i bruk. Det er helt unødvendig å bygge ned Jessheimmarka.

Samtidig vil denne reguleringa kunne få direkte følger for kommunes økonomi. Kommunen eier i dag store arealer som er regulert til bolig, men ikke utbygget. Ved å regulere enda flere boligområder vil det svekke kommunens muligheter for å få realisert arealer som er langt mer egnet for utbygging og som samtidig vil bidra til å styrke kommunens økonomi. Det er uforståelig at flertallet av Frp og Høyre i tillegg til å raser marka vil svekke kommuneøkonomien. Venstre mener at Jessheim fortjener og behøver en mer ansvarlig økonomisk politikk og ansvarlig forvaltning av kommunens arealer.

Bygging av ny omkjøringsvei for å løse lokale trafikkutfordringer i Jessheim har vært brukt som argument for å bygge i Jessheimmarka. Det kan bli en veldig dyr vei, særlig hvis det offentlig kunne bygd den uten krav om boliger i marka.Såvidt vi har kunnet bringe på det rene har ikke kommunen prioritert denne veien inn mot regionale og nasjonale myndigheter og søkt å finne finansiering til den på andre måter.

Da fylkesutvalget mandag 8.juni behandlet kommundelplan Jessheim sørøst fremmet Venstre følgende forslag:

– Ullensaker Kommunes planlagte boligreserver tilsier at det ikke er behov for å bygge ut boliger i Jessheimmarka.

– Dersom Ullensaker kommune ønsker å prioritere bygging av omkjøringsveien for å løse lokaltrafikken i Jessheim, bør kommune løfte fram denne veien i sine prioriteinger overfor regionale og nasjonale myndigheter.

Forslaget fikk støtte bare fra Arbeiderpartiet og SV, og falt dermed med knappest mulig margin.

En ansvarlig og fremtidsrettet arealpolitikk er nøkkelen til en attraktiv, levende og ambisiøs kommune. Vi i Venstre vil drive en slik politikk. Vi vil ha smart fortetting og utvikling hvor innbyggerne og ikke utbyggerne er ivaretatt. Vi vil ha tett, variert og trivelig bebyggelse rundt kollektivknutepunktene, med tydelige planer og medvirkning av innbyggere og kommunen. Venstre mener det er en god ide med streng forvaltning av matjorda og våre naturresurser, samt vern og forutsigbarhet i etablerte områder. Du trenger ikke være enig med Venstre verken i dette eller noe annet, men jeg håper du er enig i at høstens valg også bør handle om vårt miljø, våre omgivelser, vår hverdag kort sagt våre arealer og omgivelser.

Hvis du mener at det å regulere bort store deler av Jessheimmarka før valget er en dårlig ide og at du gjerne ville stemt over det på valgdagen så bør du vurdere å sende en epost til de tillitsvalgte i kommunen og be dem om å vente til du får sagt din mening 14. september. Det vil gjøre høstens valg i Ullensaker kommune mer demokratisk. Det synes jeg vi fortjener uansett hvilket parti vi tilhører.

Solveig Schytz – 1. kandidat Akershus Venstre

Eirik Bøe – 2. kandidat Akershus Venstre

Roger Axelsson – 1. kandidat Ullensaker Venstre

Kristin Engely – 2. kandidat Ullensaker Venstre

Denne kronikken sto på trykk i Eidsvoll Ullensaker Blad 13. juni.

Kommunedelplan Jessheim sørøst skal opp til behandling i kommunestyret mandag 15. juni. I den forbindelse har vi sendt i følgende interpellasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**