Tøyen får barne- og ungdomsbibliotek!

Foto: Jo Straube

I starten av 2016 skal Norges første bibliotek kun for barn og ungdom åpnes på Tøyen i Oslo. Venstres kulturbyråd, Hallstein Bjercke, gleder seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Det nye biblioteket skal ligge i store lokaler i Hagegata på Tøyen. Venstre mener biblioteket skal være en møteplass i nærmiljøet og et godt sted å være. Det nye barne- og ungdomsbiblioteket får plass til 300 personer, og her skal barn og unge få et tilbud som er godt tilpasset dem. Byråd Bjercke tror dette blir bra for Tøyen og for byen.

-Mye av det tilbudet som bibliotekene har hatt for de unge, er rettet mot yngre barn, som for eksempel gjennom Lesefrø-prosjektet. Ungdommene mellom 10 og 15 år er en litt glemt gruppe, sier Bjercke.

Men nå får de altså sitt eget bibliotek.

-Dette tror jeg kan være en spennende måte å la barn og unge få utforske bøkenes verden på en selvstendig måte, og bidra til å utvikle gode lesevaner og læring for hele livet, fortsetter Bjercke.

En referansegruppe med unge fra Tøyen har hjulpet Deichmanske med utvikling av konseptet. Svarene på hva de ønsket for biblioteket var spill, PC, leksehjelp og voksenkontakt.

-Det viser oss at bibliotek er mer enn bøker. Det skal være en møteplass hvor folk kan komme sammen på tvers av de skillelinjer som måtte finnes, en arena for kultur og kunnskap. Dette blir et fremtidsrettet bibliotek med et mangfoldig tilbud, sier Bjercke.

Oppgradering av Tøyensenteret er en del av planene i områdeløftet, og nå er utviklingen i gang.

–Det har blitt mer liv i området og vi ser at stadig fler drar til Tøyen. Håpet er at også barn fra andre bydeler vil besøke ungdomsbiblioteket. Det er lett å komme seg hit med T-banen, også for unge fra vestkanten, avslutter Bjercke.

Les hele saken i Dagsavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**