Venstre vil ha bedre kollektivtrafikk i Groruddalen

Toril Berge
Foto: Sveinung Bråthen
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kollektivbyen Oslo

Kollektivtransport skal være et naturlig førstevalg for de aller fleste reiser i Oslo. Kollektivtrafikken skal være effektiv med gode knutepunkter for god fremkommelighet og høy frekvens. Derfor vil Venstre satse på kollektivtrafikken i Groruddalen.

T-banenettet og trikkenettet må utvides for å holde tritt med befolkningsveksten. T-banen er ryggraden i det kollektive transportnettet i Oslo.

Buss er i dag det mest brukte kollektivtilbudet i Oslo. Samtidig er det en utfordring at deler av gatenettet i indre by er overbelastet av busser. Venstre vil sørge for at planene om en ny bussterminal i tilknytning til Oslo S realiseres.

Venstre vil:

  • Fullføre planene om trikk til Tonsenhagen med mulig forlengelse til Veitvedt.
  • Forlenge Furusetbanen til Ahus og vurdere ytterligere forlengelse til Lillestrøm
  • Starte arbeidet med en ny sentrumstunnel for flere avganger på alle baner.
  • Fremskynde arbeidet med tverrgående T-bane i Groruddalen fra Økern til Furuset via Breivoll.
  • Utvide rutetidene på T-banen på kvelden i helgene.
  • At flere bussruter skal ha avgang hvert 5. minutt.
  • Utvide nattbussordningen og innføre døgnbusslinjer med 24-timers kollektivtransport på alle de trafikktunge strekningene.
  • Ha fortsatt lav pris på månedskortet
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**