Etterlysning: Hvor ble det av Ullensakers Kommunedelplan for klima og energi?

SLIK SER DEN UT: Dette er dokumentet dere skal se etter. Let godt, aller nederst i skuffen ligger den!, Skjermdump Ullensaker kommune

I 2009 la kommunen en del ressurser ned i å lage en energi- og miljøplan. Vi skriver «en del ressurser», siden planen på ingen måte er hverken faglig sterk eller særlig ambisiøs. Planen ble vedtatt, og lagt i skuffen. Siden har ingen sett eller hørt noe til hverken planen, eller de målene og virkemidlene den tross alt inneholder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I Kommuneplanen 2015 – 2030, som kommunestyret skal behandle 7. september, finner vi ikke så mye som en eneste henvisning eller fotnote som viser til Miljø og energiplanen! Først litt folkeopplysning – hva er en kommunedelplan? På sin hjemmeside, skriver kommunen at «Kommundelplanen for klima og energi skal integreres i Kommuneplanen.»

Wikipedia definerer «Kommuneplan» slik: «Kommuneplan er styrende for all planlegging i de norske kommunene, herunder temaplaner og økonomisk handlingsplan.» Dermed skjønner vi at en Kommunedelplan for miljø og energi, den er et viktig dokument, det som står der skal faktisk være styrende for de vedtak og prioriteringer kommunen gjør.

Har Ullensaker fulgt sin egen plan de siste periodene?

Med andre ord – er planen verdt papiret den er skrevet på? Ikke bare er Miljø og energiplanen totalt fraværende i den overordnede Kommuneplanen. Den er i tillegg totalt neglisjert i en rekke vedtak kommunestyret har gjort de siste årene. Vi begynner med det groveste, nedsablingen av Venstres forslag om å underlegge konsesjonen til industrielt torvuttak på Jødahlsmåsan en skikkelig, politisk behandling. Her åpner kommunen, på adminstrativt nivå, for utslipp av inntil 293.000 tonn CO2.

I sitt forord til Klima og energiplanen skriver ordfører Espelund: «Kommunen må gjennom tiltak og planer bidra til at de lokale utslippene av klimagasser reduseres.» Samsvar? I følge Kommunal Rapport er Ullensaker kommune blant landets aller dårligste på innføring av nullutslippsbiler i egen drift og administrasjon. Samsvar?

Så har vi den nylig vedtatte Kommunedelplan Jessheim sørøst. Her legger kommunen alt til rette for storstilte, bilavhengige villaområder. Riktig nok ligger deler av området innenfor gangavstand til jernbanestasjonen, men i rushtiden er togene allerede fulle, og Ruter har gjort det klart at de ikke vil betjene området med buss. Samsvar?

Venstre vil:

• Umiddelbart rullere kommunedelplanen for klima og energi, og sørge for at den får forsvarlig standard. Planen må spesifisere mål for alle utslipp og energiforbruk, både fra offentlig og private. Videre må den fungere som en veileder for private og husholdninger slik at de kan gjøre klimasmarte valg.
  • Vi vil arbeide for at planen tillegges den vekt den skal ha i alle kommunale vedtak og planer.
  • Vi vil sørge for at kommunen får en Miljø- og klimasjef.
  • Vi vil arbeide for at kommunen oppretter ordninger med støtte til husholdninger som vil gjøre boligen mer energiefffektiv og miljøvennlig. Dette kan være støtte til utskifting av oljefyringsanlegg, innstallering av solenergianlegg, bildelingsordninger o.l.
  • Vi vil sørge for at Ullensaker kommune gjennomfører de tiltakene planen beskriver i all sin virksomhet – den skal opp fra skuffen!

Vi kommer tilbake med flere konkrete eksempler fra Ullensaker kommunes Kommunedelplan for Klima og energi. Her vil vi ramse opp en rekke konkrete eksempler på krav og tiltak, og vi vil etterspørre hva som egentlig er gjort.

Stein Vegar Leidal – 3. kandidat Ullensaker Venstre
Frithjof Grønlien – 8. kandidat Ullensaker Venstre