Kultur har en egenverdi!

Olav Heggø

Asker kulturråd har spurt alle partier om hva de mener om kulturpolitiske spørsmål. For Venstre har kulturpolitikk alltid vært en del av kjernen i hva vi står for. Kultur har en egenverdi. Kultur utfordrer, skaper glede, tilhørighet, menneskelig utvikling og identitet.

Du kan lese våre svar til Asker kulturråd her:

Spørsmål: Hvordan vil ditt parti bidra til å styrke det frivillige kulturliv i Asker?

Svar: Asker Venstres utgangspunkt er at kunst og kultur har en egenverdi for utøverne, publikum og for samfunnet. I tillegg bidrar kultur sterkt til et mangfoldig samfunn og til utvikling av tilhørighet og identitet for alle.

Asker Venstre ønsker en kommune der det er rom og muligheter for et mangfoldig kulturliv. Vi ønsker en kommune der alle har mulighet for deltakelse og gode kulturopplevelser uavhengig av økonomi og bakgrunn.

Asker Venstre er opptatt av at kulturlivet skal ha gode lokaler for både øving og framføring. Som et virkemiddel ønsker vi å gjøre skolebyggene mer tilgjengelig for kulturaktiviteter og for frivilligheten. Venstre vil at kommunen som eier av byggene skal bidra til utvikling av skoler som kommunale bygg for skole, kultur og idrett etter modell fra «Rommen skole og kultursenter» i Oslo.

For Venstre er det viktig at både det offentlig initierte kulturlivet, frivilligheten og det private har mulighet til å bidra til et allsidig og mangfoldig kulturliv. Asker Venstre går derfor blant annet til valg på å utrede muligheten for kommunal støtte til private tilbydere av kultur- og musikkundervisning.

Spørsmål: Ønsker ditt parti å ansette en kommunal kultursjef?

Svar: Da Asker valgte å satse på et kulturhus i sentrum gikk vi inn for at kommunen skulle ha en egen kultursjef. Dette ble ikke imøtekommet. Asker Venstre har i dag ikke programfestet at vi ønsker å ansette en kommunal kultursjef. Vi anerkjenner imidlertid at det er svært viktig å tydeliggjøre ansvar for kommunens arbeid med kultur. Hvorvidt dette bør bety en omstrukturering av kommunens innsats har vi ikke tatt stilling til. Vi tar svært gjerne imot innspill fra kulturlivet i Asker på dette spørsmålet.

Spørsmål: Hvordan vil ditt parti jobbe for å gjøre Asker til en enda mer attraktiv og synlig kulturkommune?

Svar: Asker Venstre har i arbeidene med kommunens budsjett jobbet for å øke tilskuyddene til kulturskolen og kultursektoren på linje med idretten. Vi har ønsket at den kulturelle skolesekken skal være et godt tilbud til alle elever i skoletiden.

Asker Venstre har programfestet at vi ønsker å redusere ventelistene ved de kommunale kulturskolene. Vi ønsker å satse mer på kultur i de ulike lokalmiljøene i Asker. Flere gode lokaliteter og økt likestilling mellom offentlige og private tilbydere av kultur- og musikkundervisning er sentrale virkemidler for å gjøre Asker til en enda mer attraktiv kulturkommune.

Spørsmål: Vil ditt parti innstille på å bevilge midler til å få ansatt en daglig leder av Asker Kulturråd(AKR) etter mønster av ordningen for Asker Idrettsråd (AIR)?

Svar: Ordningen med en daglig leder for Asker idrettsråd har vist seg å være viktig for Askeridretten. Asker Venstre ser behovet for å i større grad likestille kulturlivet og idretten og er positiv til å se på muligheten for en daglig leder for Asker kulturråd.

Spørsmål: Asker har kun et bygg, Asker Kulturhus, som er spesielt bygget for fremføringer. Hvordan vil ditt parti bidra til at de frivillige organisasjonenes tilgang for bruk til øvelser og fremføringer kan øke?

Svar: Asker Venstre har foreslått at barn, unge og lokale kulturforeninger må kunne øve og framføre sin kultur i kulturhuset og ønsker ikke at prisen ekskluderer disse gruppene. Vi ønsker å se på muligheten for tilskudd fra kommunen slik at disse kan ta huset i full bruk.

Vi var videre opptatt av at kulturaktiviteter må ha gode lokaliteter på ulike steder i kommunen og sikre oss at ikke all kulturaktivitet må finne sted i Asker sentrum. Det vil bety at mange barn ikke lenger kan gå og sykle til lokale kulturaktiviteter. De seneste årene har Asker Venstre vært særlig opptatt av å gjøre flere scener i Asker kulturhus tilgjengelige for lokale kulturgrupper, særlig barne- og ungdomskultur.

Spørsmål: Vil ditt parti gjøre det gratis eller i det minste vesentlig rimeligere å bruke kulturhuset til øvelser og fremføringer?

Svar: Se svar på spørsmålet over. I tillegg er vi opptatt av at Frivillighetens Hus Hasselbakken, Trebåtmuseet i Vollen og Esviken kan være gode bygg for lokale kulturaktiviteter og frivillighet.

Spørsmål: Vil ditt parti være med å sikre at alle nybygg, rehabiliteringer og ombygging av kommunale bygg hvor det avsettes arealer til kultur bygges etter NS 8178, akustiske kriterier for rom og lokaler til musikkøvelser?

Svar: Ja! I tillegg mener vi at Asker kommune generelt bør arbeide mer aktivt med offentlige anskaffelser og investering for å sikre best mulig allsidig bruk, lokal tilpasning og miljømessig gode løsninger.

Spørsmål: Asker har et stort antall bildende kunstnere av ulike art. Vil ditt parti bidra til at kommunen får et felles, tidsmessig produksjons- og utstillingslokale på f.eks. Sem, Dikemark e.l.?

Svar: Vi har fått på plass bruken av biblioteket og av Galleri Trafo. I tillegg har vi etterspurt Kunst ut til folket! Vi ønsker mer kunst i de åpne og offentlige rom. For eksempel flere utstillinger ved stsjonsområdene, skoler og sykehjem. I tillegg har vi visjoner om et museum for barneleker og et idrettsmuseum.

Asker Venstre har programfestet at vi ønsker å sikre arenaer for kunst og kulturformidling, som Galleriet (Asker kunstforening) i Kulturhuset, Det Gule Huset, Galleri Trafo og Asker museum. Det siste halvåret har Venstre vært alene om å arbeid for at Sem skulle sikres utvikling i tråd med kommunens behov innen helse, rehabilitering og skapende virksomhet.

Du finner mer om vår kulturpolitikk i vårt program.

Hilsen Marit H Meyer

Asker Venstre