Helse

Folkehelse for trygghet, mestring og et verdig liv

Vi ønsker at Oppdal kommune skal bli best på Folkehelse. For å oppnå denne målsettingen bør Folkehelseplanen inngå som del av kommuneplanen. Vi mener at Oppdal bør bli en del av det norske WHO nettverket – Sunne kommuner. Folkehelsearbeidet er det mest sektorovergripende arbeidet i kommunen og tverrfaglighet må være forankret i hele organisasjonen. Venstre stiller seg bak vedtakene i Handlingsplanen og vil gjennomføre demensutbyggingen. Bo og aktivitetssenteret (BOAS) er allerede fylt opp av pleietrengende, og den demografiske utviklingen viser at vi får en større andel eldre i befolkningen, og antallet demente vil øke. En økning i ergoterapitilbudet er nødvendig for økt hverdagsrehabilitering. Kompetansetiltak for nye og omfattende oppgaver som følge av samhandlingsreformen må følges opp. Kultur for heltid bør følges opp for å gi bedre kvalitet.

Tidlig innsats som valgt strategi skal følge innbyggerne med tiltak gjennom hele livsløpet. Frivillig sektor gjør en formidabel innsats i helsesektoren, og bør få medvirkning i utformingen og gjennomføringen av Folkehelseplanen.

Rusomsorgen i Oppdal må forsterkes, og regjeringen varsler at mer av de frie midlene til kommunene skal gå til tiltak i rusomsorgen. Det er her folk bor og skal mestre livene sine. Mange innbyggere blir rammet av kreftsykdom, og vi ønsker mer forebygging og oppfølging av kreftsykdom basert på forekomst i befolkningen. Frisklivsentralen og Skolehelsetjenesten er sentrale i folkehelsearbeidet.

Venstre vil prioritere;

• å styrke rusomsorgen
  • å tilpasse/øke skolehelsetjenestetilbudet
  • utrede tilbud om helsestasjon for eldre ( et tilbud innen trening, opptrening, rådgivning og rehabilitering ) utredes gjennom styrking av Frisklivsentralen.
  • at samlokalisering av leger, øyeblikkelig hjelp og spesialisttjenestene skjer på sykehjemmet, som er langt mindre kostnadskrevende enn en samlokalisering på Oppdal distriktsmedisinske senter.
  • Etablere Pilot på virtuelt undersøkelsesrom i samarbeid med St Olavs Hospital Trondheim
  • St. Olavs Hospital Trondheim/Øya som lokalsykehus for innbyggerne i Oppdal.
  • Opparbeide landingsplass for luftambulanse.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**