Næringspolitikk

Næringsliv for grønn vekst

Vi må skape flere arbeidsplasser og sørge for grønn vekst! Som vertskapskommune for Nasjonalparker, bør Oppdal utvikle seg som et tydelig grønt reisemål. Vår naturlige beliggenhet og stolte forhistorie bør videreføres når gjeldende målsettinger i Masterplanen er gjennomført. Gravfeltet på Vang er overmoden for en realisering.

Arbeid og inntekt er bærebjelken i bosettingen, og vi må sørge for at arbeidsstyrken har kompetanse.

Oppdal kommune satser på at Nasjonalparken Næringshage skal stimulere næringsetablering og -utvikling i Oppdal. Vi ser at etableringen allerede skaper attraktivitet, rekruttering og nytenkning. Vi må se på forvaltingen av AGA fondet og få best mulig utnyttelse av de midlene vi har til rådighet.

Bedriftsbesøk sammen med stortingskandidat Jon Gunnes.

At Oppdal fortsetter å vokse som hyttekommune er viktig. Oppdal Næringsforening sin Masterplan viser til ringvirkninger av gjestedøgn i Oppdal. For at hyttekommunen skal utvikle seg, må dialogen med fritidsinnbyggere sikres. Innen service- og opplevelsestilbudet ligger det muligheter for næringsetablering og -utvikling. Hytteundersøkelsen, hytteforum og andre arenaer er viktig for å skape samhandling og dialog. En organisering av Visit Oppdal må til som ledd i en profesjonalisering av Oppdal som reisemål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**