Hva er alternativet til større kommuner?

Foto: Cathrine Dokken

Det går mot rådgivende folkeavstemminger i kommunene hvorvidt man ønsker en ny og større kommune eller ikke. Mange tror kanskje at alt vil fortsette som før dersom man stemmer nei?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

For hva er egentlig alternativet til færre kommuner?

Noen hevder at innbyggerne i små kommuner er mest fornøyd. Men ingen har så langt tatt til orde for å dele opp de store kommunene i flere og mindre kommuner. Hvorfor ikke? Er det egentlig bare slik at det beste er å ha alt slik som det alltid har vært? Og prøve å overtale seg selv og andre om at verden ikke endres?

Alternativet til større kommuner er allerede i ferd med å skje og skjer hele tiden. Arbeidslivet har endret seg. Det er ikke lenger nødvendig at like mange driver jord- og skogbruk. Norske bønder har blitt uendelig mye mer produktive. De som blir til overs har flyttet til byer og tettsteder for å få annet arbeid. Prosessene pågår fortsatt.

Kravet til effektivitet er like stort i kommunale tjenester. Mange kommuner er for små til å levere gode tjenester og har derfor valgt å samarbeide med nabokommunene for å løse oppgaven på en best mulig måte. For andre kommuner er det viktigere å drive på som før. Vi kjenner alle til eksempler med skammelig dårlige bygninger for eldre og skolebarn.

Dette har nå ført til at Fremskrittspartiet har programfestet at eldreomsorgen bør overføres fra kommunene til staten. Regjeringen har allerede invitert kommuner til å delta i prøveordninger der staten påtar seg ansvaret. Det er ikke lenge siden sykehusene gikk samme veg.

Lærerorganisasjonene har likeledes lenge ønsket at staten overtar arbeidsgiveransvaret i skolen. De argumenterer på samme måten som Fremskrittspartiet med at det er for stor forskjell i de ulike kommunenes prioriteringer og at alle i Norge bør ha krav på samme kvalitet.

Hvis man fjerner skole, helse og omsorg fra kommunene, så blir det lite lokalt selvstyre tilbake. Dessverre er det dette som er alternativet til større og færre kommuner.

Alternativet er å ha samme struktur som i dag, men med færre oppgaver.

Ulempen med en kommunesammenslåing er at vi vil få en viss grad av sentralisering innenfor de nye kommunene, men avstandene vil fortsatt være overkommelige. Ulempen ved å fortsette som før, er at vi fortsetter sentraliseringen mot hovedstaden.

Derfor er kommunesammenslåinger nødvendige, både for å opprettholde lokaldemokratiet og for å motvirke den sterke sentraliseringen mot Oslo.

Politikere som stikker hodet i sanden og sier at dette går over, bør dere ikke gi tillit ved dette valget. Noen av dem har til og med unnlatt å forhandle på dine vegne om hvordan tjenestetilbudet i ditt område skal bli i den nye kommunen.

Venstre gir aldri opp. Vi kjemper for lokaldemokratiet.

Roger Granum, fylkesleder, Oppland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**