“Grønt skifte” i Lørenskog kommune

Venstre har lenge jobbet forbie
«grønn omstillingen»
og for å få til et «grønt skifte».

Venstre politikk omtaler begrepet også
som «grønn vekst»

for å bedre beskrive hva
et «grønt skifte» må innebære.

Det er ikke så lenge siden mange også innenfor Venstre anså det som en umulig kombinasjon. Vekst og miljø har blitt sett på som motsatsene til hverandre. Den eneste muligheten for å løse miljø- og klimautfordringene var å stoppe veksten i samfunnet. En løsningen som betød et samfunn med en anti-vekst er ikke en god løsning. Grønn vekst er en god løsning, men samtidig den eneste mulige uti fra et bærekraftig perspektiv. Spørsmålet er ikke om vi har råd til å gjøre dette, men om vi har råd til å la være!

Det er mulig å bygge et samfunn med god velferd uten å bruke opp grunnressursene i samfunnet og øke CO2-utslippene. En kampen mot vekst er også en kamp mot teknologisk utvikling, som representerer framtiden. Politikkens oppgave er ikke å bekjempe vekst og velferd, men å sørge for løsninger som bidrar til å løse vår tids største utfordring, som klimautfordringen er. Samtidig ønsker vi å opprettholde velferden.

Som lokalpolitikere blir vår oppgave da å legge til rette for miljø- og klimainnsatstiltak som lønner seg. 20141222_095652
Vi lever i et samfunn hvor det meste verdsettes i kroner og øre, og er drivere i utviklingen. Skal en få næringslivet å jobbe med miljøspørsmål og innbyggerne å velge miljøriktig må det lønne seg – i hvert fall i et litt lengre tidsperspektiv. Grønn vekst vil gå ut over noe og noen. Men det er kun de som ikke vil omstille seg. Gårsdagens løsninger basert på sort økonomi må vike plassen. Dette erstattes av andre løsninger som bra for miljøet, bra for folk og er lønnsomt. Grønn vekst er meningsfullt, fordi det handler om å skape noe som går utover det rent materielle og tekniske. Vår jobb som politikere er å lage rammevilkår som gir mulighet for kommunen til å utvikle seg bærekraftige og beholde et trygt, godt, miljøvennlig og menneskevennlige lokalsamfunn.
Les mer hva Venstre sier om “grønn fremtid-grønn vekst” her:

For å få til et grønt skifte i Lørenskog vil Venstre jobbe for disse tiltakene de neste fire årene:

• Utvikle Lørenskog og lokalsamfunnene, som Fjellhamar, men kun tillate et antall boliger som bærekraftig for områdene slik at en bevarer områdenes grønne preg med mye “grønne lunger”
  • Verne om naturmangfold ved å ta vare på naturområder, både nærfriområder og marka, og bevare artsmangfoldet
  • Opprettelse av et kommunalt utvalg for klima og miljø
  • Legge inn en miljøvurdering i maler for politiske beslutninger, på samme måte som saksforberedelsene må ha en økonomisk vurdering.
  • Redusere klimagassutslippene ved en revisjon av kommunens klima-og energiplan med forpliktende mål og konkret oppfølging
  • Miljøhensyn skal ha overordnet betydning i all kommunal planlegging og drift
  • Miljøsertifisering av kommunen i forhold til grønn drift.
  • Legge til rette for «grønne arbeidsplasser og grønt næringsliv»
  • Fortsette å bygge ut fjernvarmenettet
  • Kontinuerligg fase ut kommunens nåværende biler til biler med lavere utslipp til luft
  • Informasjonstorg om grønne alternativer i Lørenskog Hus for innbyggerne
  • Opinionspåvirkning, satse på å engasjere barn og unge f. eks. i energispareprosjekter.
  • Energieffektivisering og energisparing i offentlige og private bygninger,
  • Utfasing av olje til oppvarming og gå over til bruk av alternative energikilder som solenergi, fjernvarme og varmepumper, ikke satse på elektrisk oppvarming i nye blokker.
  • Klimavennlige byggematerialer.
  • Gjenvinning av alt avfall
  • Pålegge alle nye byggeprosjekter å tilrettelegge for alternative energikilder
  • Legge til rette for bildelingsordning