Venstre satser på kollektivtrafikk

Foto: Sveinung Bråthen

 

I Oslo skal det være enkelt, trygt, attraktivt og billig å reise miljøvennlig. Kollektivtransport skal være et naturlig førstevalg for de aller fleste reiser i Oslo. Kollektivtrafikken skal være effektiv med gode knutepunkter for god fremkommelighet og høy frekvens.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ny T-banetunnel

Vi har satt i gang arbeidet med en ny T-banetunell gjennom Oslo sentrum, med stoppesteder på Bislett og Grünerløkka. Det er nødvendig for Oslos kollektivsystem å øke antallet T-baner gjennom sentrum for å kunne kjøre hyppigere avganger på hele T-banenettet. Vårt mål er at T-banen skal komme hvert 7,5 minutt.

Fram til en ny T-banetunell står på plass vil Venstre oppgradere signalanlegget, slik at vi får mest mulig kapasitet ut av det eksisterende T-banenettet. Når Lørenbanen står klar i 2016, vil det bidra til å øke kapasiteten med 30 %.

Nye T-banestrekninger

I dag er busslinjen til Fornebu Norges mest trafikkerte strekning. Venstre vil ferdigstille Fornebubanen innen 2021, slik at vi kan sikre god plass og miljøvennlig transport til alle som skal jobbe og bo på Fornebu.

Venstre vil også forlenge Furusetbanen til Ahus, slik at vi kan sikre et godt kollektivtilbud til de reisende som skal til Lørenskog og Akershus Universitetssykehus (Ahus). Vi er også åpne for å vurdere en forlengelse videre til Lillestrøm.

Venstre vil:

  • Fremskynde arbeidet med tverrgående T-bane i Groruddalen fra Økern til Furuset via Breivoll.
  • Vurdere nye T-banelinjer som for eksempel mellom sentrum og Storo/Sinsen via Grünerløkka og Torshov.
  • Ha internettilgang på alle kollektive transportmidler.
  • Utvide rutetidene på T-banen på kvelden i helgene.

Nye trikker

Trikken er en del av Oslos sjel og dessuten et viktig supplement til byens kollektivsystem. Venstre ønsker å satse ytteligere på trikken de neste årene gjennom blant annet å utvide trikkenettet og anskaffe nye, stillegående trikker innen 2019.

Venstre vil:

  • Anskaffe nye, stillegående trikker innen 2019.
  • Bygge trikk til Tonsenhagen og utrede forlengelser av andre trikkelinjer.
  • Utrede trikk langs deler av Ring 2.

Bedre busstilbud

Buss er i dag det mest brukte kollektivtilbudet i Oslo. Samtidig er det en utfordring at deler av gatenettet i indre by er overbelastet av busser. Venstre vil sørge for at planene om en ny bussterminal i tilknytning til Oslo S realiseres.

Venstre vil:

  • Utvide nattbussordningen og innføre døgnbusslinjer med 24-timers kollektivtransport på alle de trafikktunge strekningene.
  • At flere bussruter skal ha avgang hvert 5. minutt.
  • Etablere ny bussterminal i tilknytning til Oslo S.
  • Sørge for et effektivt bussrutenett som henger sammen med det øvrige kollektivtilbudet.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**