Venstre vil ha Lysaker-toget til Asker

Venstre satser på flere tog fra Asker. Fra venstre: Jostein F. Tellnes, Jonas Vevatne, Trine Skei Grande, Njål Vikdal og Solveig Schytz, Foto: Eirik Brautaset

Debatten om E-18 har preget valgkampen i både Oslo og Akershus. Uenighetene mellom ulike partier i begge fylkene kan virke stor men både Oslo bystyre, Akershus fylkesting og Stortinget har slått følgende fast:

1. E-18 må være i tråd med klimaforliket. Det betyr at veikapasiteten inn til Oslo ikke kan økes, fordi all transportvekst skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Statens Vegvesen må legge frem et forslag til oppgradering av E-18 basert på dette.
  2. Kostnadene for ny E-18 slik de foreligger er alt for høye. Prosjektet må slankes betydelig. Det er ikke aktuelt å bruke 40 mrd. på å oppgradere veien.
  3. E-18 må likevel oppgraderes, for å sikre fremkommelighet for busser og syklister, redusere luftforurensning og støy ved å legge deler av strekningen i tunnel, og for å frigjøre nye områder for byutvikling i Asker og Bærum.

For å løse alle disse behovene er det nødvendig å gjøre flere ting på én gang. Høye bompenger, redusert kapasitet og manglende parkeringsmuligheter i Oslo vil gjøre at færre velger å bruke bil når de reise mellom Asker og Oslo. Men vi må også øke kapasiteten i kollektivtilbudet betydelig, slik at det blir et reelt og attraktivt alternativ for enda flere.

Asker og Bærum Venstre foreslår derfor et enkelt grep for å øke togkapasiteten mellom Asker og Oslo; å framskynde bygging av henstilingsplasser og vendespor ved Asker stasjon. I dag stanser mange tog som kjører vestover fra Oslo i Lysaker, snur og kjører tilbake til byen. Dersom noen av disse togene i stedet kunne kjøre helt til Asker og snu der, vil vi få flere avganger og mindre trengsel inn til byen fra både Asker og Sandvika. Dette er det mulig å få til uavhengig av utbyggingen av ny jernbanetunnel under Oslo, fordi ekstraturen ut til Asker ikke vil gå utover kapasiteten i tunnelen.

Et nytt vende- og hensettingsanlegg ved Asker vil øke kapasiteten på de raske regiontogene (Asker-Nationalteateret 19 min) vesentlig. – Vi må se hele transportsystemet i sammenheng, og det er viktig å øke togkapasiteten før anleggsperioden med fornying av E18 starter sier Solveig Schytz, fylkesordførerkandidat for Akershus Venstre.

Driftskostnadene ved å starte togene i Asker i stedet for på Lysaker er relativt små. Deler av vendeanlegget som i dag ligger på Høvik, kan brukes som oppstillingsplass for tog, noe det er stort behov for sier Ole Andreas Lilloe-Olsen i Bærum Venstre.

Dette vil gi folk som reiser mellom Asker, Bærum og Oslo en lettere hverdag, og vil løse problemene med kø og luftforurensning vi har i dag, sier Njål Vikdal og Jostein Tellnes i Asker Venstre.

Dette er en god idé fra lokalpolitikerne. Dette forslaget må vi se i sammenheng med oppgraderingen av E-18. Jeg vil ta det med meg tilbake til Stortinget og be samferdselsministeren se nærmere på både kostnadene og hvor stor kapasitetsøkning vi kan få til på denne måten. I tillegg vil jeg be om et miljø- og samfunnsøkonomisk regnskap for hvilke gevinster en slik omlegging av togtilbudet vil slå ut, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**