Erik Ringnes: – Sp/Ap har dovnet hen

Foto: Benedicte Røvik

Vår fylkesordførerkandidat til fylkestinget, Erik Ringnes fra Stange, har blitt intervjuet av Østlendingen. Les intervjuet under:

Erik Ringnes klør seg i hodet over 40-årsjubileet til Ap/Sp på toppen av fylkespolitikken.

Han slipper løs et lite sukk, Venstres førstekandidat til fylkestingsvalget i erkjennelse av at Ap/SP faktisk har hatt sammenhengende styring over fylkestinget helt siden 1975.

– Men vi gir ikke opp! Vi er den evige reformisten som står ufortrødent på for å skape forandring, slår han fast, dog like forundret i dag som torsdag da Aasa Gjestvang gikk ut og proklamerte at det er uaktuelt for Sp å samarbeide med andre enn Ap i fylkespolitikken også fire år framover.

– Jeg begriper ikke hvordan Aasa Gjestvang kan være i posisjon på dagtid og i opposisjon på kveldstid. I fylkespolitikken vil hun samarbeide med Ap, mens i kommunepolitikken i Stange er hun i sterk opposisjon til det samme partiet. Men Ap står jo for de samme verdivalgene døgnet rundt!

Ringnes hevder at det blir stadig vanskeligere å få øye på hva de politiske bestekameratene Ap og Sp egentlig vil med sin posisjon. De har, etter hans mening, dovnet hen.

– Politikk er tross alt å ville noe. Hvis vi ikke vil noe, får vi heller ikke gjort noe med det store problemet i Hedmark: Befolkningsutviklingen. Nå blir det færre av 16-18-åringene. Hva skal til for at flere vil bosette seg og helst også jobbe her? (Jobb er ikke det mest avgjørende for folk som bor i pendleravstand). For å finne de framtidsrettede løsningene må vi satse på koblingen utdanning-forskning-miljø. Vi trenger det grønne skiftet som aldri før for å komme ut av oljeskyggen, framholder Erik Ringnes.

Han ivrer for å rive vekk den parlamentariske styringsmodellen i fylkespolitikken i samme slengen.

– I dag sitter de fire fylkesrådene med altfor mye makt. De disponerer administrasjonen, og vi politikere kan ikke vite om en innstilling er faglig eller politisk fundert når den blir lagt fram for vedtak. Det må det bli slutt på, sier Ringnes som vil ha tilbake formannskapsmodellen.

Han vil minne velgerne i Hedmark om noen av sakene Venstre har gått i bresjen for:

– Vårt forslag om togtrikk mellom Hamar og Elverum ble nedstemt, likeså en utredning av hvor det kan lønne seg å utbygge vindkraft i fylket og hvor det ikke er tilrådelig. Vi fikk tilslutning for erstatning til tidligere barnehjemsbarn, til utredning av jernbane i tunnel under Hamar og, ikke minst, til at det skal bli bredbånd til alle i fylket. Det siste er viktig for videre utvikling.

Intervjuet er hentet fra Østlendingens nettsider. Les orginalen på Østlendingen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**