Hallsteins fem punkter for en bedre skole

Hallstein Bjercke, Foto: Sveinung Bråthen

Barns bakgrunn skal ikke avgjøre hvilke fremtid de kan ha. Derfor er det så utrolig viktig at vi har en god skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

  • Temaskoler til fordypning av interesser og talenter
    Jeg og Oslo Venstre vil at de videregående skolene i Oslo skal få utvikle sin egen profil. Vi vil skape enda mer spennende skoler for elever og lærere, der de får mulighet til å arbeide med og fordype seg i sine interesser og talenter. Dette vil skape sterkere fagmiljøer, øke friheten og selvstyret, og føre til et bedre tilbud for elevene.
  • Karriereløp for lærere
    For meg og Oslo Venstre er det viktig at lærerne opplever at de får utvikle seg i yrket, at de møter på nye utfordringer, og får brukt kompetansen og erfaringen de bygger seg opp. Dette vil gjøre det mer givende og attraktivt å jobbe i yrket, og vi vil beholde dyktige lærere i skolen. Andre ansatte vil også få økt kompetansen, ved at kompetansen og erfaringen blir videreformidlet. Derfor ønsker jeg og Oslo Venstre å skape karriereløp hvor erfarne lærere får utvidet faglig ansvar på sin skole, om de ønsker.
  • Flere vardeprosjekter i kommunen
    Kriteriet for at det det skal være et vardeprosjekt, er at alle leverandørene i prosjektet, i alle ledd, så langt det lar seg gjøre har med seg lærlinger i prosjektet. Byggfagene har nedgang i antall søkere over hele landet, og det er viktig med gode opplæringsarenaer og utplassering av elever. Godt håndverk er ikke noe man kan lese i en bok for å lære. Det må læres på en arbeidsplass. Det gir motivasjon, yrkesstolthet og gjør teori om til praksis. Noen lærere og rektorer forteller om elever som syns det er lavere status å skulle gå yrkesfag, og derfor kvier seg for å velge det. Å si at byens lærlinger skal få være med å skape noe som blir store landemerker i byen vil uten tvil være med på å øke denne statusen.
  • Gå imot karakterer i barneskolen
    Forskning viser at når barn i den alderen får tilbakemelding i form av karakter, så ser de kun på tallene. Elevene i barneskolen behøver mer utfyllende tilbakemeldinger, så de kan utvikle seg videre og får mulighet til å nå sitt fulle potensial. Karakterer i barneskolen vil i tillegg føre til mer rapportering og byråkratisering, og ta lærernes oppmerksomhet fra deres viktigste oppgaver. Vi tror også at dette vil føre til mer stigmatisering blant elevene, og ikke læringsutbytte. Vi ønsker heller at lærerne skal være frie til å bruke de pedagogiske virkemidlene de ønsker, og jeg og Oslo Venstre sier klart nei til karakterer for alle elever fra 5. trinn.
  • Flere dyktige realfagslærere
    Jeg og Oslo Venstre ønsker å videreføre Teach-Firstprogrammet og få flere dyktige nyutdannede lærere i realfagene. Programmet ble opprettet for å møte utfordringene vi har innen utdanning og realfag, ved å utvikle nyutdannede til effektive og inspirerende lærere og ledere. Som kandidat i programmet jobber en fulltid som matematikk- og/eller naturfagslærer på en utfordrende ungdoms- eller videregående skole i Oslo, samtidig som en følger et krevende utdannings- og utviklingsprogram. Det inkluderer blant annet intensiv opplæring i England, formell lærerkvalifisering, kompetanseutvikling i regi av Statoil og tett oppfølging av mentor og veiledere. For oss er det avgjørende at vi har dyktige realfagslærere, og dette er et viktig fokus for meg og Oslo Venstre videre.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**