Oslo Venstre vil ta imot alle staten ber om

Foto: Sveinung Bråthen

Ikke siden andre verdenskrig har det vært så mange mennesker på flukt i vår del av verden. Flyktningssituasjonen i Syria, Midelhavet og deler av Europa er et av Oslo Venstres viktigste hovedfokus fremover. Vi mener at vi har et ansvar for å hjelpe til, både her hjemme, i andre land i Europa og i nærområdene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Oslo Venstre har sagt tydelig fra at Oslo kommune tar imot akkurat det antall mennesker som er ønsket fra nasjonalt hold, og jeg er glad for at Oslo nå har vedtatt å ta imot flere enn vi opprinnelig ble bedt om, forklarer Guri Melby.

Da det var snakk om at Norge skulle ta imot 10.000 flyktninger over 2 år, ble Oslo bedt om å ta imot 811 stykker i 2015. Dette ville betydd ca. 16,22 % av det totale beløpet. Nå som det ble vedtatt å ta imot 8.000 flyktninger over 3 år, vedtok vi å ta imot 740 flyktninger. Nesten 29 % av det totale beløpet.

– Dette er uansett snakk om mennesker, og ikke tall. Vi sier et tydelig ja til å ta imot flere om det behøves, og håper også at Norge vil bestemme seg for å ta imot flere. Vi ser heldigvis et sterkt folkelig engasjement i Norge for å bidra. Dette engasjementet bør også bli forsterket med et felles løft fra politisk hold, fortsetter Melby.

Byrådet med Oslo Venstre nå presentert tre bygninger og to tomter som vi stiller til disposisjon for å gi husrom til flyktningene. UDI har bedt Oslo kommune om hjelp til å huse den stadige økende strømmen av flyktninger, da mottakssystemet er i ferd med å sprenges. UDI trenger nødplasser for å avlaste transittmottakene.

Ila hybelhus. Waldemar Tranes gate 70 på St. Hanshaugen. Tidligere hospits for rusmisbrukere. 75 rom.

Bekkelagstunet. Ormsundveien 16, bydel Nordstrand. Tidligere hjem for sjømenn. Ca 70 boliger fordelt på fem bygninger. Eies av Oslo havn.

Montebello terrasse 15. Bydel Ullern. Tidligere sykehus og rusinstitusjon. Har 23 rom. Det kan også settes opp brakker på tomten.

I tillegg til disse tre bygningene har UDI fått tilbud om å disponere Stubljan camping samt en tomt i krysset Lofsrudveien/Klemetsrudveien, der det tidligere har stått brakker for asylsøkere.

Ved siden av å stille bygninger til disposisjon, vil Oslo kommune øke kapasiteten i helseetaten og velferdsetaten for å følge opp helsesituasjonen til asylsøkerne. Venstre på Stortinget har sagt at de gir statsministeren og regjeringen vide fullmakter til å overskride det vedtatte budsjettet, for å avhjelpe i denne situasjonen.

Les mer om byrådets respons til UDI her.
Les mer om Venstres politikk på flyktningsituasjonen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**