Sentrumsutvikling

Foto: Sjur Vammervold

Leserinnlegg fra Trygve Sande angående sentrumsutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I enkelte europeiske storbyer foregår nærmere 30 prosent av alle persontrafikk til fots eller sykkel. For Oslo er tallet 5 prosent. En kan tenke at det skyldes kaldere klima og brattere terreng. Men Trondheim er faktisk oppe i 9 prosent – nesten det dobbelte, enda det er både kaldere og brattere enn Oslo.

Men hva har dette med Oppdal å gjøre? Oppdal er på størrelse med Vestfold fylke; lange avstander med spredt befolkning, håpløst for syklende og gående? Vel, av knappe 7000 innbyggere i kommunen bor over 4000 på tettstedet Oppdal, eller i sentrum om du vil.

Disse bor i et kompakt sentrum med kjempekorte avstander sammenliknet med de store byene. De fleste som bor i sentrum arbeider også der. Noe som betyr at de har både service- og handelstilbud og arbeidsplass innenfor maks et par kilometers reiseveg.

Med systematisk og god tilrettelegging for syklende, gå- ende og rullestolbrukere i sentrumsområdene, vil det å ta beina eller sykkelen fatt framstå som et effektivt og attraktivt alternativ for mange. Å sykle og gå gir deg bedre helse og er miljøvennlig. For barn og unge er det den eneste måten de kan komme seg rundt på egen hånd på.

Mange vil selvfølgelig fremdeles være avhengige av å bruke bil, de som bor i kretsene, hytteoppdalinger, når de som bor i sentrum skal gjøre større innkjøp. Oppdal Venstre vil fortsatt ha et sentrum som er enkelt og greit å bruke bil i, men det må ikke være mangel på tilrettelegging som hindrer folk i å gå og sykle.

Ved all regulering og planlegging i Oppdal bør myke trafikanter være en sentral del av planlegginga fra starten av. Det bør sørges for at korteste vei er åpen for syklende, gående og rullestolbrukere. Det bør være vinterbrøyta infrastruktur som sikrer framkommelighet for barnevogner, sykler med og uten vogn, rullestoler og fotgjengere mellom de forskjellige boligområdene, sentrumskjernen og fritidstilbuda.

Vi må ha sykkelparkering med faste installasjoner som lar folk låse syklene forsvarlig (ikke minst nå når transportsykler og el-sykler er i voldsom vekst). Snarveiene bør være til for de myke trafikantene, blindveiene kan mange steder ha gjennomfart for disse.

Oppdal Venstre vil jobbe aktivt for at så mange som mulig skal kunne finne glede og nytte i å ta beina eller sykkelen fatt når de skal noe sted.

Trygve Sande, Listekandidat Oppdal Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**