LIVEBLOGG: Bystyrets møte 23.09.15

Foto: Jo Straube

Hei og velkommen til livebloggen! I dag behandler bystyret blant annet kommuneplan, så dette blir et spennende møte. Her kan du følge Venstres representanter og byråder ekstra nøye i dagens møte.

Klokken 12.00 ble byrådets forslag til budsjett lagt frem. Les mer om budsjettet på Oslo Venstres nettsider.

For Venstre møter i dag Toril Berge Flatabø, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug (Naomi Røkkum er vara frem til 14.00, Terje Bjøro 14.00-14.25) og Guro Fjellanger (Terje Bjøro er vara frem til 14.00).

14.02: Muntlig spørretime

Rune Gerhardsen (A) stiller spørsmål om offentlige toaletter. Hvorfor har det gått så lang tid fra man vedtok å kartlegge behovet for toaletter? Når vil dette skje?

Byråd Melby svarer. Det pågår nå forhandlinger om nye leskur og toaletter i Oslo kommune. Dette skal være ferdig neste år. En viktig del av disse forhandlingene er å få på plass fler permanente toaletter, i stedet for å ha mange mobile toaletter. I flere av byens parker og ved badestrender settes det nå opp flere toaletter. Hun varslet også at hun vil komme tilbake med mer informasjon om dette skriftlig.

Abdullah Alsabeegh (A) stiller spørsmål om trygg skolevei rundt Ruseløkka skole. Det har blitt satt i gang noen tiltak i området, men ikke det bidrar ikke til å gjøre det tryggere. Når kan barna forvente at tiltak som faktisk sikrer bedre skolevei blir gjennomført?

Byråd Melby svarer. Økt trafikksikkerhet er viktig for byrådet. Potten er øket mye for å få tryggere vei til skole. Det gjøres nå masse over hele Oslo. Ved Ruseløkka er det nå gjort noen tiltak, blant annet fartsredusering. Nå ser vi på flere tiltak som vi nettopp har fått lov til å ta i bruk i kommunen. Men før vi gjør tiltakene så skal vi finne ut om det faktisk har effekt. Det er ikke alltid enkelt å finne de gode løsningene. Men trygghet er veldig høyt prioritert. Vi vurderer alle tiltakene fra aksjonsgruppa. Det er også utviklet en egen app der elevene selv kan dokumentere sin egen skolevei. Så langt har bare 12 grunnskoler tatt dette i bruk, men jeg håper flere vil gjøre dette i fremtiden.

14.48 Nå behandles saker fra Kultur- og utdanningskomiteen

Nå behandles saken “En skole tilpasset den enkelte elev”.

Julianne Ferskaug holder Venstres innlegg. Venstre mener at alle elever skal få faglige utfordringer, oppleve mestring og faglig utvikling. Opplæringsloven slår fast at alle elever har krav på tilpasset opplæring. Lovens intensjon er at alle har rett til opplæring i tråd med egne evner og forutsetninger. Den fundamentale hensikten med skole og undervisning er å sikre at alle elever har et læringsutbytte som er maksimalt i forhold til sine forutsetninger, sa Ferskaug. En opplæring som er tilpasset, har ofte varierte undervisningsmetoder og organisering. Forutsetningen for å lykkes med tilpasset opplæring er en skolekultur som preges av god ledelse i alle ledd. Kommunen som skoleeier, skoleledelsen ved den enkelte skole og læreren som klasseleder i det enkelte klasserom. Gode skoler klarer i høy grad å sikre læringsutbytte for alle elever, sa Ferskaug.

15.07 Nå behandles saker fra Helse- og sosialkomiteen

Nå behandles sak fra Ungdommens bystyre om bedre LHBT+-undervisning.

Toril Berge Flatabø holder Venstres innlegg. Jeg må berømme Ungdommens bystyre for deres utrettelige kamp for at Oslos ungdommer skal få god nok informasjon om seksualitet og kjønnstematikk, seksuell og reproduktiv helse. Denne gangen er det undervisning i særlig LHBT+-tematikk de ønsker å forbedre. LHBT+-tematikk er for mange tabubelagte temaer som er vanskelig å prate om, både på skolen og privat. Venstre deler Ungdommens bystyre tro på at mer kunnskap og informasjon om disse temaene vil gjøre det lettere for unge å snakke om seksualitet og kjønnsidentitet. Informasjon og kunnskap er ikke bare bra i seg selv, det bidrar også til å forebygge mobbing og fordommer. Ungdommens bystyremøte melder om at eleven opplever at undervisningen som gis, ikke er god nok og at den kommer for sent. Det må vi ta på alvor. Venstre deler ungdommens bystyres ønske om at opplæring i disse temaene bør ligge tidligere i skoleløpet enn 10. klasse. Vi ber derfor Utdanningsetaten vurdere flytting av seksualundervisningen til 8. eller 9. klasse, sa Flatabø.

15.27 Vi er nå på behandling av saker fra Finanskomiteen

Nå behandles sak om Groruddalssatsingen.

Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Satsingene har vært viktige, og vært uttrykk for en vilje både lokalt og fra bystyret. Jeg tok ordet for å understreke at noe av forutsetningen for å lykkes er å involvere de lokale kreftene i både BU og i det frivillige liv. All den energien er det viktig å få frem og ta vare på, spesielt når vi snakker om oppvekst, sa Dørum.

Nå behandles kommuneplanen – Oslo mot 2030. Dette er den aller siste saken som behandles i bystyreperioden. Litt vedmodig, vil kanskje noen si, og det ville jeg i så fall sluttet meg til. Men på den lyse siden er dette en veldig stor, viktig og skikkelig bra sak.

Guro Fjellanger holder Venstres hovedinnlegg. Kommuneplanens tre hovedmål er smart, trygg og grønn. Det høres nesten ut som bystyreprogrammet vårt. Vi må kutte i klimagassutslipp, ha en omstillingsvennlig og innovativ kommune og fortsette satsingen på Osloskolen for å komme dit. All fremtidig trafikkvekst skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Det er en hovedoppgave for Venstre å bli en internasjonalt ledende miljøby. Det er positivt at byen vokser og at flere ønsker å bo i Oslo. Med denne planen er vi rustet for å takle veksten med 120 000 nye boliger og med flere nye grønne arbeidsplasser. Den politikken vi har ført i Oslo har bidratt til å gjøre om industriområder til attraktive boområder. I sum er dette en god plan for kommunens fremtid, sa Fjellanger.

Espen Ophaug holder også innlegg. Poenget med aktivitetssoner er å gjøre saksbehandlingen for de minste tiltakene i randsonen i marka, enklere. Ingen tiltak som i dag ikke hadde vært lov vil bli lov, og alle tiltak må være reversible. Markagrensa er hellig for Venstre, og markaloven skal gjelde, også innenfor aktivitetssonene, sa Ophaug.

Odd Einar Dørum tar også ordet. Han opplyser om at Venstre vil stå hardt på for å forsvare drabantbyene og småhusplanen når det gjelder fortettingspolitikk, sa Dørum.

Guro Fjellanger tar ordet igjen. Hun slår fast at dette ikke er en diskusjon om hvorvidt marka skal vernes, for marka ER vernet. Og dette vil på ingen måte endre på det, sa Fjellanger.

Da har bystyret vedtatt ny kommuneplan. (HURRA!!!!!) Og da heves det siste bystyremøtet i perioden 2011-2015 :,( . MEN livebloggen vil leve videre i perioden 2015-2019. Så følg med her på Oslo Venstres nettsider for å holde deg oppdatert under det konstituerende bystyremøtet som avholdes 21. oktober.

Alle vi i livebloggredaksjonen takker for følget og ønsker alle våre fans i de tusen hjem en fortsatt god kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**