Leserinnlegg RB 14.12.15 Gå på trygge skoleveier

Ut å gå til-og fra, "Foto: Monica O. Oseberg"

Viktig å bygge så barna kan gå

Bjørn Ivar Gran, gruppe leder i formannskapet og 1. kandidat Lørenskog Venstre
Bjørn Ivar Gran, gruppe leder Lørenskog Venstre

Det er viktig at skoleveien ikke er lenger enn at barna går selv og ikke blir kjørt.

Et stort boligområde ved Lørenskog stasjon begynner å ta form. Venstre har støttet planene for boliger og ny skole på Ødegården. Om litt over et år er både Luhr barneskole og en ny barnehage ferdig.

En halv km kortere

Det som gjenstår da, er å legge til rette for gode og trygge skoleveier. Venstre har ønsket seg en undergang fra badeplassen på Langgrunna og opp til den lille stikkveien Egedes vei som ligger ved Luhr skole. Det vil redusere skoleveien for alle de barna som bor på Fjellhammerskogen og Fjellveien med over en halv kilometer. I tillegg vil mange barn slippe å passere undergangen ved Lørenskog stasjon hvor det er mye biltrafikk.

Det som er viktig, er at skoleveien ikke er lenger enn at barna går selv og ikke blir kjørt til skolen.

En utfordring for Fjellhammer skole er at mange barn blir kjørt til skolen av ulike grunner. Den store mengden biler rundt skolene om morgenen er en risiko som Venstre vil redusere ved å tilby en grønn snarvei.

Evighetsperspektiv

Tiltaket med undergang er beregnet til å koste 20 millioner kroner. Det er mye penger, men et slikt tiltak har et evighetsperspektiv over seg. Nå er det området ved Lørenskog stasjon Venstre prioriterer. Deretter må en prioritere de grønne snarveiene i Lørenskog sentrum, og så de grønne snarveiene ved Fjellhammer. Saken handler om Venstre sine viktigste verdier. Vi må omstille til et grønnere samfunn, og vi må gjøre de investeringene som på lang sikt er bærekraftige. Gode og trygge skoleveier er viktige å prioritere.

Bjørn Gran
Gruppeleder Lørenskog Venstre

(Leserinnlegg i Romerikes Blad 14.12.2015)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**