Et grønt og framtidsretta budsjett for Akershus

Akershus Venstres representanter i fylkestinget 2015 - 2019, Foto: Morten Skåningsrud

Vi har vedtatt et grønt og framtidsretta budsjett for Akershus. Vi skal fortsette å ha Norges beste videregående skole, vi skal fortsette veksten i kollektivtrafikken, vi hever ambisjonsnivået i miljøpolitikken, og vi sikrer fortsatt satsing på bygging av gang- og sykkelveier sa gruppeleder Solveig Schytz i budsjettdebatten i fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Vi fortsetter å øke bevilgningen til gang- og sykkelveier. Denne gangen øker vi budsjettet med 135 millioner. Ruters budsjett har fått en realøkning med 19 millioner og har nå passert 1,2 milliarder sier Schytz.

I helga er det inngått klimaavtale i Paris. Nå er det opp til oss å gjøre jobben. Venstre er derfor veldig glad for at dette budsjettforslaget er ambisiøst i satsing på klima- og miljøpolitikken. Vi har som regional aktør en betydelig mulighet til å bidra til at utslippene reduseres, ikke minst gjennom samordnet areal- og transportplan. Uten en regional plan som setter rammer for arealpoltikken vil ikke vår satsing på kollektivtrafikk, tilrettelgging for gående og syklende og satsing på nullutslipps-kjøretøy ha den ønskede effekten avslutter Schytz.

De store internasjonale og nasjonale målene krever svært ambisiøse tiltak. Vårt budsjettforslag har det ambisjonsnivået. Gjennom å sette av 30 millioner til akershus eget miljøfond kan vi imøtekomme de kravene og ikke minst mulighetene som ligger i en fremtidsrettet miljøpolitikk sier Bøe. Når over 70% av klimautslippet i Akershus kommer fra samferdsel er det forsatt behov for å videreføre det banebrytende arbeidet Akershus er med på innenfor hydrogen i transportsektoren.
Her går Akershus sammen med Tyskland, California og Japan i front av utviklingen. Vi gleder oss samtidig stort over at viktige aktører på Oslo Børs har valgt å følge fylkeskommunen og at selskapene NEL og UnoX har besluttet å investere i fyllestasjoner for hydrogen. De prioriteringene vi har gjort i vårt budsjettforslag ved å sette av 30 millioner til miljøfondet er en garanti for at klimapolitikken i fylket går i riktig retning av slutter Bøe.
Akershus har landets beste videregående skole. Med dette budsjettet har vi et godt utgangspunkt for å gjøre den enda bedre. Jeg er særlig fornøyd med at vi får flere helsesøstre ut på skolene. Det er viktig for å hindre frafall og sikre en åpen dør for de som sliter sier Tord Hustveit, medlem av hovedutvalg for utdanning.

Det helhetlige endringsforslaget til rådmannens budsjettforslag fra V,H, Krf, Sp og Frp her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**