Årsmelding for 2015

pensumbok
Foto: freeimages.com

Mandag 18. Januar ble det avholdt årsmøte på Grøsethkafèen med følgende årsmelding:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

ÅRSMELDING FOR OPPDAL VENSTRE 2015

Styret har i 2015 bestått av:

• Gerd-Mette Vatne Drabløs, leder
  • Trygve Sande, nestleder
  • Bjørg Golten Sneve, kasserer
  • Odd Gunnar Jære Hoel, sekretær
  • Henrik Ottersen, styremedlem
  • Varamedlemmer: Eirik Lien og Ingrid Husdal Dørum.

Årsmøtet ble holdt på Grøsethkafèen 19.januar 2015. Det møtte 19 stykker. Etter årsmøtet ble det avholdt nominasjonsmøte foran kommunevalget i september. Ei liste med 25 namn ble satt opp. Ti av disse var nye i forhold til valget i 2011!

Styret har hatt 3 styremøter og behandla 12 saker. Men både telefon og e-post har blitt nytta til drøfting av styresaker. I tillegg har de åpne gruppemøta foran hvert kommune-styremøte blitt nytta til drøfting av styresaker når det har vært nødvendig.

Programnemnda hadde tre møter.

Gerd-Mette Vatne Drabløs, Bjørg Golten Sneve, Sjur Vammervold og Henrik Ottersen var lagets utsendinger til årsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre i Trondheim 06.-07.februar. Gerd-Mette er styremedlem i Sør-Trøndelag Venstre.

28.mai hadde vi valgkampåpning hos Elin og Simen Bretten på Stuggu. Det ble arbeidd med valgprogrammet, og vi fikk servert nydelig suppe med tilbehør samt kaffe og kaker. En stor takk til vertsfolket.

28.juni kom Abid Q. Raja på sin Norge-på-langs-sykkeltur til Oppdal. Om kvelden var det samling hos Ingrid Mellem i Auneveien til servering og livlig politisk prat. Takk til Ingrid. Dagen etter fortsatte følget på sykkel over Nerskogen til Orkanger. Henrik Ottersen deltok på turen. Før avreise møtte skateparkentusiastene, men Jens Renander i spissen, Raja ved parken ved det medisinske sentret.

Også foran dette lokalvalget tok Venstre initiativ til felles valgavis for Oppdal. Høyre, Kristelig folkeparti og Senterpartiet var med på opplegget. 31.august hadde partia dugnad på pakking av valgavisa. Vi har inntrykk av at velgerne tar imot avisa på en positiv måte.

Siste lørdagen før valget hadde vi stand på Torget.

Mandag 14.september ble årets kommunevalg avvikla. For Oppdal Venstres del ble dette et brakvalg. Vi økte vår stemmeandel med 9,3%, og andel representanter i Oppdal kommunestyre ble dobla, fra 2 til 4 (av 25)! At Venstrelista slo godt an i Oppdal ved valget 2015, er antall slengere (V-kandidater oppført på andre lister) et godt bevis på. Venstre fikk 324 slengere, 30 flere enn f.eks. AP. Resultatet kan vi takke godt, solid arbeid fra våre representanter for, over flere år og perioder. Et arbeid som toppa seg siste perioden. Takk til våre folkevalgte for godt og tillitvekkende arbeid.

Resultat av kommunevalget for Oppdal kommune 2015

• Ap: 34,7 % (48,6%) – 9 representanter – 1099 stemmer
  • Sp: 24,6 % (16,9 %) – 6 representanter – 778 stemmer
  • V: 16,4 % (7,3%) – 4 representanter – 520 stemmer
  • H: 13,9 % (13,1% ) – 4 representanter – 439 stemmer
  • KrF: 5,7 % (6,5%) – 1 representant – 182 stemmer
  • Frp: 4,8% (4,9 %) – 1 representant – 151 stemmer

SV stilte som kjent ikke liste.

Foran alle kommunestyremøta har vi hatt åpne møter på møterom Vetlvonin/Kantina på Rådhuset for drøfting av saklista. Oppmøtet har vært godt hele året. Størst oppmøte var det på det første åpne møtet etter valget. Da trumpa vi inn 20 personer på Vetlvonin. Nå bruker vi Kantina til disse møta. Godt oppmøte er viktig for at våre to (senere fire!) representanter i kommunestyret har fått innspill og synspunkter med på vegen. Dette er en svært viktig møteplass for utmeisling av god venstrepolitikk lokalt.

Gerd-Mette Drabløs, Hans Bøe, Sjur og Iver Vammervold deltok på møte i Lokalpolitisk nettverk i Klæbu 14.november.

Lokalpolitisk vises til egen årsmelding fra kommunestyregruppa.
Når det gjelder økonomien vises det til regnskapet.

Oppdal Venstre er på facebook og har heimeside: www.venstre.no/sortrondelag/oppdal.

Medlemstallet er pr. 31.12.15 i følge sentrale lister 37. Medlemsveksten i Oppdal Venstre fortsetter. Vi har fått fem nye medlemmer i løpet av året! 35 medlemmer har betalt kontingent for 2015. Bare Trondheim Venstre har flere medlemmer enn oss i fylket.

Oppdal, 7.januar 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**