Sats på Cyberforsvaret!

Følgende politiske uttalelse ble vedtatt på Oppland Venstres årsmøte 7. februar 2016:

Sats på Cyberforsvaret!

Cyberforsvaret er viktig for Norges forsvarsevne og sikkerhet framover. Den teknologiske utviklingen og megatrendene er det sentrale argumentet for at Norge skal holde seg med et Cyberforsvar. Oppland Venstre vil at innlandet skal bli Norges cybersenter, både for Forsvaret, Politiet og sivilsamfunnets digitale sikkerhet.

Cyberforsvaret er allerede etablert på Jørstadmoen. Center for Cyber and Information Security, CCIS, er godt etablert på Gjøvik, og nå også NTNU. Fra 2016/17 vil de ha en forskningsportefølje på over 100 mill kr. Nye innlandet Politidistrikt er etablert og bør få den nasjonale funksjonen for å beskytte samfunnet mot cyberkrim. Direktoratet for nødnett bør flyttes til Gjøvik.

Her ligger det viktig sikkerhet for Norge og store muligheter for innlandet.

Forsvarssjefen har i sitt fagmilitære råd (FMR) gått inn for å samle IKT-virksomheten på Jørstadmoen. Dette synes Oppland Venstre er svært positivt. Stortinget skal nå i 2016 ta stilling til Forsvarets langtidsplan, hvor samling av IKT-virksomheten blir et sentralt spørsmål.

Oppland Venstre vil jobbe for en samling av IKT-virksomheten på Jørstadmoen. Dette er viktig for innlandet, men også viktig for Norges sikkerhet.

Se også oppslag om dette i Gudbrandsdølen Dagningen 7.2.2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**