Ønsker X-games velkommen til Oslo

Foto: Sveinung Bråthen

Søndag ble det klart at Norges skiforbund bryter sin avtale med TV2 angående X-games. X-games går av stabelen denne uken, og er støttet av Oslo kommune. Begrunnelsen skiforbundet bruker for å bryte samarbeidet er at ESPN ikke har villet bli enige om antidoping-reglementet under arrangementet. Hallstein Bjercke, Venstres gruppeleder, har vært aktiv i debatten og ønsker X-games velkommen til Oslo selv om antidopingregimet ikke organiseres av Skiforbundet. TV2 er åpne for dopingtesting in-contest, men Skiforbundet har trukket seg fra denne avtalen fordi ESPN ikke har gitt dem direkte ordre.

– Vi er ikke mot dopingkontroller. Disse arrangementene gjennomfører dopingkontroller gjennom hele året, men det Skiforbundet har kommet med nå er noe helt nytt. Slik det tilrettelegges fra TV 2 og ESPN under X Games i Oslo, er samme måten som det ble tilrettelagt under snowboard-VM i Oslo, slik som Arctic Challenge ble tilrettelagt. FIS og Norges Skiforbund har sendt sine utøvere til begge disse arrangmentene uten at det var noe problem, mener Bjercke.

Bjercke var Oslos byråd for kultur og næring da Oslo kommune i fjor vedtok å støtte X Games 2016, og viser til at Oslo kommune har vært vertskap på flere arrangementer som praktiserer det samme dopingregimet. Han mener Norges Skiforbund og Idrettsforbundet hele tiden har vært negative til X-Games, fordi arrangementet utfordrer den organiserte idrettens makt og tradisjonelle driftsmodell.

-Vi oppfordret til et samarbeid mellom TV 2 og Norges idrettsforbund, men ville ikke pålegge arrangørene dette. Det er synd at dette ikke har løst seg fordi Skiforbundet og Idrettsforbundet er så opptatt av å kontrollere også den uorganiserte idretten. Alle deltakerne i ski- og snowboardøvelsene i X-games har FIS-lisens, og blir derfor dopingtestet jevnlig, forklarer Bjercke.

Bjercke sier at dopingproblematikken i idretten må tas på største alvor.

-Hvis det er usikkerthet rundt hvordan dopingregimet skal praktiseres betyr det at vi må gjøre forenklinger. Oslo Venstre synes det er en god idé å lage ett felles regelverk som gjelder på alle arrangement, slik også flere utøvere har etterlyst de siste dagene, sier han.

Bjercke sier han er glad for at Oslo får X-games og håper det blir et fantastisk arrangement til glede for byen.

-X-games er verdens største TV-sendte begivenhet for action. X-games frir til et bredt spekter av byen og landets befolkning og turister. X-games i Oslo kan være et spennende nytt idrettsarrangement i byen som når ut til et nytt publikum og setter Oslo på kartet som vinterhovedstad og idrettsby, avslutter han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**