Fristilling av ansatte ifm arrangement for lag og foreninger

Oppdal, Foto: Sjur Vammervold

Interpellasjon til kommunestyremøtet 09.03.16 ved Trygve Sande

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Oppdal kommune har hatt en raus tradisjon for å gi sine ansatte et visst antall dager fri med lønn, for å delta på dugnadsarbeid i forbindelse med større arrangementer for lag og foreninger. Dette har vært en veldig verdifull ordning, hvor kommunen har bidratt til å sikre dugnadskraft, slik at lag og foreninger i Oppdal har vært i stand til å ta pa seg store arrangementer. Noe som er viktig både for økonomien til laga, og som gir Oppdal mye positiv omtale og mange tilreisende.

Nå har imidlertid Oppdal Kommune strammet inn på denne ordningen. Dette vil gjøre del vanskeligere å sikre nok dugnadskraft til større arrangementer, og sette lagas evne til å ta på seg slike i fare. Jeg mener at den tidligere ordninga til Oppdal kommune er en effektiv og fin måte å støtte de store arrangementa på, og at dette har store, positive ringvirkninger. Det kan være utfordrende å sikre nok mannskap til arrangementer som også strekker seg over vanlige arbeidsdager, og en slik ordning er et viktig bidrag for å gjøre dette mulig!

Forslag til vedtak:

Oppdal kommune gjenopptar den tidligere praksisen, hvor en stiller med et visst antall betalte fridager for sine ansatte som vil delta på dugnadsarbeid ved større arrangementer (nasjonale og internasjonale arrangementer som er mannskapskrevende, og som strekker seg over vanlige ukedager).

Trygve Sande

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**