Vega scene bygges på sirkustomta

Foto: Sveinung Bråthen

I bystyremøte 10.mai godkjente et stort flertall i bystyre salget av deler av tomtene i Hausmannskvartalet. Det åpner for realiseringen av planene om et nytt og uavhengig kino- og teaterhus for nyskapende scenekunst – Vega scene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det har vært viktig for Venstre å legge til rette for at Vega scene skal kunne etableres på Sirkustomta. Vega Scene står for en type kulturtilbud som Oslo per i dag ikke har, nemlig uavhengig kino- og teaterhus for nyskapende scenekunst.

Det foreligger en bindende avtale mellom ny eier og Vega Scene som er forpliktende og gir gode rammevilkår for opprettelsen av den nye scenen. Venstre mener dette kulturtilbudet vil passe godt inn på denne tomta og i dette området, og bidrar til å skape et fortsatt spennende og alternativt miljø. Venstre har vært tydelig på at vi fra politisk hold forventer at utbyggeren har en plan om et kulturprosjekt, som følger opp noen av føringene i reguleringsplanen.

– Jeg er stolt over å bidra til at byen får en ny scene og en ny kino, og at Sirkustomta får et nytt og flott kulturbygg. Venstre har ønsket denne scenen og jobbet for å realisere den. Så håper jeg at det kan bli et godt naboskap mellom Hausmania og Vega Scene og de andre aktørene i området, og at disse sammen med Oslo kommune og den nye eieren kan jobbe for at Hausmannkvartalet fortsetter å være alternativt, spennende og et kulturkvartal for byens innbyggere, sier Hallstein Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**