Nyhetsbrev for Mai 2016

Den 11. mai var det møte i driftsutvalget, der Hans Bøe stilte for Venstre. Driftsutvalget behandlet blant annet en tiltaksplan for trafikksikkerhet, som nå er full av gode forslag og tiltak for å bedre trafikksikkerheten på Oppdal, noe som er svært viktig for Venstre. I formannskapsmøtet Torsdag 2. Juni så man også at det var politisk vilje til å bevilge penger til å følge opp tiltakene. Etter forslag fra Venstre ble det enstemmig vedtatt å bevilge midler til sikringstiltak samt oppfølging av tiltak fra trafikksikkerhetsplanen. Vi ser ellers at driftsutvalgets utvidede aktivitet har god effekt. Det blir også økt pressedekning fra driftsutvalget, noe som er viktig.

Den 25. Mai var det kommunestyremøte, møtet varte i drøyt ni timer og ble med det lengste så langt i år. Som seg hør og bør var sentrumsplanen oppe igjen, denne gang ble forskyvningen i veibanen fjernet. Vi står på at en forskyvning i veibanen tilbyr flere momenter; bilistene blir mer oppmerksomme i trafikken – og kjører saktere, dersom området er tomt vil det ikke virke så stort og nakent, området blir på den myke trafikantens premisser. Venstre ble nedstemt og håper saken er ferdig med dette, og har tro på at det som er igjen av det opprinnelige vedtaket fra mars, blir bra. Ottar Stenbergs Plass flyttes til Høgvangparken, dette er positivt da en park ikke tiltrekker folk uten videre, det må ligge noe der. Dette kan bidra i så henseende.

Også salget av den kommunale tomta i Bjørkmoen 3 ble tatt opp i møtet. Venstre og Høyre fremmet forslag om å selge tomta til Stølen Private Barnehage som er på utkikk etter ny tomt, da kan være tvilsomt at kommunen vil bygge barnehage der i de nærmeste årene. Dette forslaget falt og driftsutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt. Dette medfører at et salg av tomta skal vurderes, men vedtaket sier ikke noe om når det eventuelt skal skje.

Etter mye om og men ble leder i Oppdal Venstre, Gerd-Mette Drabløs valgt til ny styreleder i Oppdal Kulturhus. – Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven, sa hun til avisen OPP da det ble klart. Oppdal Kulturhus har på kort tid blitt et stort foretak, med varierte oppgaver langs hele kulturspekteret. Venstre er samtidig opptatt av at kultur i Oppdal er mer enn Kulturhuset, og vil jobbe for at vi bevarer bredden i kulturlivet på Oppdal.

Neste Kommunestyremøte er den 22. Juni, da vil både kommunereformen og handlingsplanen ligge på bordet. Venstre har som vanlig gruppemøte mandagen før møtet. Tidspunktet blir altså mandag 20. Juni, på møterom Rådmannsbua. Vi opplever stadig stor interesse for våre gruppemøter, den 23. Mai var vi 12 stykker samlet på Rådmannsbua og holdt på nesten til midnatt. Vi hadde også besøk fra blant annet Utdanningsforbundet som ble med på en interessant debatt om barnehager.

Har du innspill eller kommentarer til vår politikk eller noe annet på hjertet? Ikke nøl med å ta kontakt.

Mest av alt var Mai preget av den triste nyheten om at Odd Gunnar Jære Hoel gikk bort Søndag 29. Mai. Du kan lese minneordene fra leder Gerd-Mette her:

Minneord om Odd Gunnar Jære Hoel

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**