Uttalelse: Behov for samkjøring av planene for beboerparkering og sykkeltraseer

Foto: Jo Straube

Gode sykkelveier er et viktig klimatiltak, og er positivt for helse og lokalmiljø. Oslo Venstre la i 2015 fram en sykkelstrategi fra det daværende byrådet med blant annet utbedring av sykkelveinettet. Vi er glade for å se god oppfølging av strategien fra det nye byrådet. I takt med utbyggingen av sykkelveier er det viktig å sørge for at resterende parkeringsplasser gjøres tilgjengelig for beboerne. Det må skje raskere enn det som ligger i byrådets planer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Selv om parkeringsproblemene vil oppstå allerede ved innføringen av nye sykkelveier, har byrådet planlagt beboerparkering først fra 2018. Erfaringen viser at dette er for sent. I 2013-2014 som del av Kraftfulle Fremkommelighetstiltak fjernet man mange p-plasser i Thereses gate. Som resultat av dette opplevde trikken færre forsinkelser. Samtidig førte stengingen til en kamp om de resterende parkeringsplassene og frustrasjon hos beboerne. Oslo Venstres løsning ble å innføre beboerparkering i området rundt Thereses gate. Alle tidligere gratisplasser ble avgiftsbelagt for de uten slike kort. Vi vet at over 60 % av all parkering i våre sentrumsbydeler stammer fra de som bor utenbys. Beboerparkering er derfor et godt tiltak for å sikre at resterende plasser etter at sykkelveiene blir innført, gjøres tilgjengelige for beboere.

Oslo Venstre vil:

  • At Oslo Kommune allerede i 2016 innføre et prøveprosjekt med beboerparkering i enkelte områder av byen som nå mister mange p-plasser til fordel for sykkelruter.
  • At Oslo kommune tilrettelegger for bilkollektiv

 

Vedtatt i Oslo Venstres hovedstyre 31. august 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**