Venstre ønsker en grønn og raus by – uten eiendomsskatt

Foto: Sveinung Bråthen

Venstre er imot innføringen av eiendomsskatt, og foreslår derfor å ikke innføre den planlagte økningen i eiendomsskatten i 2017. For å finansiere dette foreslår Venstre kutt i byråkratiet sentralt, effektivisering av kommunens tjenester og en stopp for byrådets politikk om at kommunen selv skal drive alle offentlige tjenester. I tillegg foreslår Venstre og de andre borgerlige partiene en endring til innskuddsbasert pensjon for nye ansatte i kommunen, etter modell fra Sporveien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

-For oss er det viktig å ta ansvar for kommunens økonomi og derfor foreslår vi en utfasing av eiendomsskatt samtidig med at vi reduserer byrådets byråkratisering og utgiftsvekst, sier gruppeleder Guri Melby.

Venstre foreslår flere omlegginger av byrådets satsninger, blant annet at Aktivitetsskolen omprioriteres til en byomfattende ordning for å bekjempe fattigdom, at bilfritt byliv-prosjektet omprioriteres til opprustning av gater, torg og møteplasser, at byrådets 100 ansatte i hjemmehjelpen omprioriteres til bydelenes rammer slik at bydelene selv kan avgjøre hvilket behov de har.

-Samlet sett mener jeg Venstre har lagt frem et veldig godt budsjett som sørger for en effektiv kommune med trygg økonomisk styring. Venstre ønsker en grønn og raus by med plass til alle, og det gjenspeiler seg godt i dette budsjettet, avslutter Melby.

Andre forslag fra Venstre:

• Økt satsning på arbeid med rusmisbruk med 25 mill.
  • Styrket brannberedskap med 5,25 mill., blant annet til å brannsikre 1890-talls bygårder
  • Styrke helsestasjon- og skolehelsetjenesten med 5 mill.
  • Flere Oslovakter for en tryggere by til kr. 4 mill.
  • Forsterket oppfølging av belysningsplan sentrum med 3 mill.
  • Kunnskapsprosjektet i FRI, kunnskap om LHBT-spørsmål, styrkes til totalt 1,4 mill.
  • Byantikvaren foreslås økt med 1 mill.
  • Styrket arbeid med folkehelse i bydelene 1 mill.
  • SALUTT (tryggere uteliv) styrkes med 500 000 kr
  • Sentrumsansvar barnevern mm. kr. 500 000
  • Kløverveien barnepark kr. 150 000
  • Lokal avgift på fyringsolje
  • Et eget fond for plusshus underlagt eiendomsforetakene øremerket til bygningsmessige tiltak som reduserer varmetapet sammenliknet med dagens passivhuskrav og lokal produksjon av fornybar energi
  • Differensiering av havneavgiftene i Oslo for å stimulere til utslippsfrie løsninger.
  • X-games i Oslo i 2018.
  • Døgnåpent sprøyterom.
  • Ingen ventetid i behandlingskjeden for rusavhengige.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**