Venstre satser på kollektivtrafikk og miljø

Venstre har lagt fram sitt alternative Oslobudsjett, og der prioriteres en økt satsning på kollektivtransport, miljøtiltak og lave billettpriser på kollektivtrafikk.– Dette viser at vi klarer å satse på de viktigste områdene for Venstre uten å bruke mer eiendomsskatt, sier gruppeleder Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Satsning på kollektiv og miljøtiltak

Venstres største satsninger i budsjettet er en økt satsing på kollektivtrafikk og miljøtiltak. Totalt foreslår Venstre å bruke 186,5 millioner kroner mer på miljø- og kollektivtrafikk mer enn byrådet. De viktigste enkeltpostene er:

• 69 mill. kroner til økt bygging av sykkelveier (investeringer)
  • 45 mill. kroner for å hindre prisvekst i kollektivtrafikken
  • 27 mill. kroner til å styrke klima- og energifondet som kan brukes til klimatiltak i byen, f. eks. solcelleanlegg, ladestasjoner i borettslag o.l.
  • 10 mill. kroner til å styrke kollektivtilbudet gjennom flere nattbussavganger
  • 10 mill. kroner til økt bruk av solcelleanlegg på kommunale bygg
  • 6 mill. kroner til nye ladestasjoner for elbil og 6 mill. kroner til å skifte ut og oppgradere eksisterende
  • 5 mill. kroner til nullutslipps varetransport
  • 1,5 mill. kroner til bistand og hjelp til etablering av flere ladepunkter i borettslag og sameier
  • 2 mill. kroner til urbant landbruk, herunder skolehager, for å sikre biologisk mangfold i byen
  • 5 millioner i ekstratilskudd til Ruter for å øke aldersgrensen for barnebillett til seks år

Melby mener at å hindre prisvekst i kollektivtrafikken er et av de viktigste tiltakene i det alternative budsjettet. -Dessverre er det slik at billettprisene på kollektivtrafikk kommer til å øke i 2017. Det synes Venstre er veldig synd, fordi vi vet at pris har noe å si når folk velger hvordan de skal reise. I vårt alternative budsjett har vi lagt inn ekstra midler til Ruter for å forhindre prisveksten, sier hun.

Videre viser Melby til at byrådet har kuttet investeringene i sykkelvei med 69 millioner sammenlignet med vedtatt økonomiplan. -I 2016 har vi sett en betydelig økning i antall syklister i byen. Det er bra for klima, folkehelse og fremkommelighet. Derfor reverserer Venstre sykkelkuttet i alternativt budsjett, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**